Holdnesfjellet (05.12.2022)

Written by siroho GSM

Ascents Holdnesfjellet (442m) 05.12.2022 10:56

Holdnesfjellet i Kviteseid

Dagens tur ble bestemt på kort varsel sammen med gode venner. Vi møttes ved innkjøringen til skogsbilveg sør for toppen ved Flåvatn.

Vegen var stengt med bom så vi parkerte ved hovedvegen. God plass til noen biler her. Vi trasket inn vegen og tok så til venstre midt i lia. Her går det inne en traktorveg, ikke så tydelig, men når en vet om den så er den grei å finne. Et viltkamera var satt opp der vi startet, så nå ble vi filmet.

Fint å rusle oppover her og vi tok noen høydemeter. Litt snø var det, og mer ble det oppover mot toppen. Da vi kom inn der traktorvegen stoppet var det å finne seg en god trase oppover bratte lia med skrenter og stein. Det la seg greit til rette i lyng og sva og vi kom opp på toppområdet. Her ble det tyngre å gå pga snø, mer enn forventa. Vi måtte gå litt vestover for å unngå ei kløft, men etter det var det bare å gå rett på toppen. Jeg hadde ikke forventet så mye utsikt fra toppen, men jammen så vi litt rundt oss.

Det ble samme tur ned med en liten avstikker ut til kanten på bratta.
Fint tur med Liv og Kristen Litt kjølig i dag så rasten ble ikke så lang, men sola skinte og varmet.

Majesteten Skorve
Brakandalsfjelle og Brokefjell bak til høyre