NATURPERLER I NAMSOS, HEIAFJELLET (04.12.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Hakkmoen (75m)
Ascents Heiafjellet (306m) 04.12.2022

I dag droppet jeg tur til fjellbygda Røyrvik, for å ta en tur til Heiafjellet som ligger på grensen mellom Namsos og Overhalla Kommune. På Heiafjellet er det plassert en turkasse fra "Naturperler i Namsos" Jeg har tidligere besøkt dette fjellet i 2002. Fra Vemundvik Kirke kjørte jeg etter Enganvegen, og parkerte på ei utkjøring ved Hakkmoen. Ganske kaldt i dag med minus sju grader men flott vær. En del rim og is i terrenget Jeg passerte en gammel grunnmur hvor planter og trær har overtatt. Flotte skitraseer her inne. Jeg fulgte skiløpa opp Botsskardet og fulgte den islagte Heiabekken. Ved første brua over bekken gikk jeg rett nord gjennom et hogstfelt og opp ganske bratt opp til snaufjellet. Videre øst i et veldig flott terreng inn mot Heiafjellet. Passerte noen små tjønner. En markert topp-profil på Heiafjellet. I turboka som er montert på en flott varde var det 75 stykker som hadde skrevet i boka. På tur ned siktet jeg meg ned mot Heiakleiva. Jeg kom inn på en fin sti som gikk langs bekken og videre ned til ei stor myr. Her var det trimkasse og infoskilt. Her kom jeg inn på skiløypa igjen, og her var det lagt inn info og vippsnummer for de som vil sponse løypekjøring fra Fossbrenna og inn til Finntjønn. Lengde på turen 6,9 km. For å gå den ruta jeg valgte bør man ha kunnskap om kart og kompass eller ha en god GPS. Det er nok bedre å følge hovedruta via Heiabakkan og videre etter vei/sti i retning Finntjønn, for så og bestige toppen mot vest.

Vemundvik Kirke
Gammel grunnmur ved Hakkmoen
Heiabekken var frosset
Ei lita tjønn før Heiafjellet
Heiafjellet
Varden på Heiafjellet med turkasse fra "Naturperler i Namsos"
Heiakleiva
Her blir det flotte skiløyper når snøen kommer