Djeveltanna (04.12.2022)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Kattfjordeidet (154m)
Ascents Djeveltanna (963m) 04.12.2022

Nok en fin dag og det ble nok en fin tur på Kvaløya, denne gangen i lag med Emily. Vi begge var gira på en fottur til Djeveltanna for å utnytte det fine broddeføre/alpine forhold så en litt brattere tur virket et godt valg. Innmarsjen til sørvestrenna gikk ganske greit da det så ut til at noen hadde allerede laget fotspor til oss enten dagen før eller tidligere. Det var ihvertfall en overraskelse å oppdage at vi ikke måtte tråkke så mye spor før vi kom inn i renna. Her ble det på med stegjern og isøks ble tatt frem - men lenger opp i renna var det faktisk mye og lett bunden snø, så det var nesten meningsløst å ha stegjern på akkurat der. Hadde ikke forventet så mye snø og jeg var litt sliten fra dagen før, så Emily tok seg av brøytejobben som jeg ble veldig takknemlig for :) Flott forhold på eggen opp til toppen og vi var storfornøyd med å ha kommet opp med så fin utsikt og nydelig desemberlys. Det var ikke helt det samme som dagen før, men fremdeles herlig og fargerik himmel. Turen ned gikk noe kjappere nå som vi hadde litt spor å gå ned i. Fullmåne over Kattfjordeidet da vi gikk over det flate området rundt Kattfjordvannet i mørket. For en flott helg, takk for en fantastisk søndag Emily!

På vei oppover, Skitntinden i bakgrunn. Mye steinur...
Lettgått med ferdiglaget spor
På vei opp mot sørvestrenna
På tur opp renna
Emily på eggen
Emily på toppen
Emily på toppen #2
Lagbilde
På vei ned igjen
Utsikt mot det fine topphenget på Skitntinden
Halvveis ned renna
Turen ned fra foten av renna
Emily kikker opp mot dagens turmål
Turen ble avsluttet under fullmåne