Fuktig tur til vulkanen Matutum (12.01.2013)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Ascents Mount Matutum (2,286m) 12.01.2013

Jeg måtte til topps av to grunner:

1) Jeg så Mount Matutum første gang fra nasjonstoppen Mount Apo i 2008. Vulkanen var et vakkert skue i horisonten, og jeg lovet å komme tilbake til Mindanao og Mt Matutum på et senere tidspunkt.

2) Mt Matutum er et ultra-prominent fjell :-)

Vi fikset de nødvendige tillatelser i landsbyen Tupi, utført på en kort dagstur (3 timer) fra storbyen General Santos. Neste morgen tok vi buss og habal-habal til foten av fjellet, hvor vi møtte guiden vår. Lokal "fjellfører" er nemlig påbudt her, men guiden koster ikke mer enn 500 pesos (70 NOK) for to dager på Matutum.

Matutum er en bratt vulkan med tett regnskog. Vrient å få en stor sekk oppover jungelen (1300 høydemetre), men det gikk på et vis å smyge seg gjennom busker og kratt. Dessuten var det mange falne trær over stien fordi to store tyfoner herjet over Mindanao i 2012.

Vi overnattet på toppen av vulkanen, heldigvis ingen tegn til liv etter siste utbrudd i 1911. Men den dagen det smeller igjen, kan det få katastrofale følger for ca 1 million mennesker som bor rundt vulkanen, inkludert byen General Santos.

Mens vi hadde utstyrt oss grundig for natten (telt, liggeunderlag og sovepose) så hadde guiden bare et billig strand-telt med seg. Det hadde visstnok vært svømmebasseng inne i teltet til guiden så han hadde sittet oppreist og våket hele natten.

Vi derimot sov 12 timer i strekk, men våknet dessverre til skyer i horisonten og derfor ingen spektakulær soloppgang. Nedturen ble preget av tung nedbør...