Stormyrfjellet, Guelehtstjahke (Røyrvik 1030 MOH) (27.11.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Hudningsvatnet Camping (469m)
Ascents Stormyrfjellet, Guelehtstjahke (1,030m) 27.11.2022

Det flotte novemberværet fortsetter så jeg forlot E6 på Brekkvasselv og kjørte gjennom den to kilometer lange Steinfjelltunellen som hadde nedsatt fartsgrense da det var issvuller inne i tunellen. Passerte Røyrvik og fulgte Hudningsdalsveien mot svenskegrensen. Parkerte i veikanten ved Hudningsvatn Camping. På andre siden av veien ligger Kjærnes Gård. Her går det en bratt traktorvei opp til et vannforsyningsanlegg. Over 200 høydemeter tilbakelagt her. Litlelva var frosset til is, så jeg måtte gå ganske langt opp mot Fiskløysvatnet før jeg krysset elva. Cirka 2 cm med snø. Her inne er det et fantastisk område bare fire kilometer fra Børgefjell Nasjonalpark. Til venstre ruver Mealhkoe (1160 moh) Videre kommer Midtiklumpen (Bielnie) og Luvle-Dearka. Lenger vest ruver den majestetiske Dærgaklumpen. Jeg fortsatte lenger øst til Stormyrfjellet som har det eksotiske navnet GUELEHTSTJAHKE på samisk. Lettgått terreng men dessverre kom tåken sigende inn i fjellet. Toppen stikker markert opp på fjellryggen og det var plassert tre flate steiner på toppen. Ei fin gressrenne går opp til toppen. Det godt feste for skoene på snøen, unntatt der det var frosset vann under snøen. Dette var min nittende topp av Røyrviks 64 topper.
Statistikk Trøndelag 835 av 1559.

Betongbru over Litlelva på veien mot vannforsyningsanlegget
Bygning for vannforsyning på enden av den bratte veien