Buhogna i Os (26.11.2022)

Written by Line GSM

Ascents Buhogna (1,212m) 26.11.2022
Egentlig hadde jeg tenkt vente med toppen til neste år og sykle innover, men så kom det et værvindu - iallfall tilsynelatende, på yr.no. Fikk også vite av en dalsbygding at det kun var kommet 5 cm snø siste uka. Sjelden jeg går såpass lang fjelltur så sent på året med så lite snø.
Jeg parkerte i bommen på Kløftåsen og gikk fjellveien innover. Fant ikke stien som er avtegnet på kartet og fulgte veien til ca. 1050 moh. før jeg skrådde retning toppen. Kom etter hvert innpå stien som jeg fulgte på siden da all snøen samlet seg i rennene. Den lovede sola kom aldri, bare såvidt noen skimt gjennom skydekket. Tidvis så jeg noen hundre meter, og verden var blåhvit og vinden allstedsnærværende. Den siste kilometeren brukte jeg stavene til å bremse de verste kastene som kom på skrå bakfra. Endeling framme ved toppmarkeringen ble jeg tatt av et vindkast og raste flere meter forbi varden før jeg klarte å stoppe. Det var nesten umulig å stå oppreist mot vinden. Var på toppen kun et par minutter og hev på mer klær. I dag gikk jeg med kullposer i vottene, ellers hadde det aldri gått. Returen ble ekstrem tung i vinden, men det ble bedre jo lengre ned jeg kom, og siste biten på veien var en fryd. Så ikke et menneske på hele turen. Buhogna ble topp nr. 18 av 18 i Os kommune.