Pomerape 6282m via den krevende sydøstryggen (21.11.2022)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Pomerape - Norwegian Route (6,140m) 21.11.2022
Pomerape - SE Ridge Icefall (6,100m) 21.11.2022

Førstebestigning av sydøstryggen til Pomerape

Aktivitet: Tinderangling | Vanskelighetsgrad: 1 Taulengde grad 3+ pluss krevende klyving | Tidsbruk: 1 time klatring

På vei opp vulkansk aske med vår leiebil... som vi signerte på aldri skulle kjøre på noe annet enn asfalt.

Dagen i forveien så kjørte vi jeepen langs gamle smugleruter mot Chile, før vi svingte av oppover de krevende askebakkene mot bandet mellom tvillingvulkanene. Ettersom det trolig ligger rester av nedgravde landminer langs Chilegrensa så kjørte vi ikke lenger enn til den nedlagte Regufioen på 5130 moh. Kanskje ikke helt lovlig, men vi tok oss inn i hytta gjennom et lite knust vindu og brukte det til base camp.

Den forlatte hytta ved foten av Pomerape

Toppstøt opp ukjent rygg
Værmelding var stabil, så vi stod ikke opp før klokka 03.00 for å gå løs på sydøstryggen. Tilnærma hele ryggen opp til 5900m bestod av scree (ustabil småstein) som gjorde det ekstra tungt oppover.

Soloppgang over Sajama-nasjonalpark

Det er sjeldent Pomerape blir besteget, og når den først gjør det så er hovedsakelig gjennom flerdagers tur opp den slakere nordsiden eller klatring opp isflanken i syd. Nesset og jeg hadde begge lyst til å se om det var mulig å klatre sydøstryggen hele veien opp, da det ikke var noe informasjon om den ruta før.

Da vi kom til ca. 6050 moh så vi at Sydøstryggen var relativt oppnåelig, men med to tydelige 10-20m høye hammere. Første hammer klyvde vi usikra, Nesset direkte opp ryggen på særs løs stein og jeg opp en renne litt til høyre. Renna var ca. like løs og bratt, men jeg kunne med fullt vingespenn og halvveis i spagaten presse mot begge sidene i renna som reduserte faren for at stein løsna.

Sørøstryggen til Pomerape

Neste hammer var mer eksponert og opp mot grad 3-, så her ble klatreutstyr tatt på. Her ble eneste naturlige rute å trekke litt til venstre for ryggen. Nesset måtte fjerne masse løs stein fra de få naturlige fot- og håndtakene på ruta. Sett i ettertid, siden vi etter hammer nr. 1 ikke lenger så noe tegn til mennesker og de eneste takene på klatreruta var dekt av grus og stein, så var vi ganske sikre på at vi var de første som hadde klatra opp hele sydøstryggen.

Nesset på vei opp cruxet på ryggen, som er en seriøst løs grad 3- og 25 m lang rute som tilsynelatende ingen andre mennesker har klatra
Utsikt fra sydtoppen med Sajama i bakgrunn

Etter å ha klatra sydryggen og tatt noen bilder fra den smale sydtoppen, så gjenstod å kjempe seg gjennom en jungel av Penitentes.

Penitates (istagger) ser kult ut, men er et rent helvette å passere

Missing title

Written by MikkelsenT 23.11.2022 22:44

Gratulere med fantastisk topp. Take care.