Høsttur til Vesoldo (19.11.2022)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Perslå p-plass (250m)
Endpoint Perslå p-plass (250m)
Ascents Vesoldo (1,046m) 19.11.2022
Visits of other PBEs Perslå p-plass (251m) 19.11.2022

Nydelig høsttur til Vesoldo sammen med Ingvild, samt kollegaene mine Jan Frode og Henrik. Bakteppet er en høst preget av mye regnvær. Den siste uka har imidlertid været snudd fra å være mildt og fuktig, til å bli kaldt og tørt. Det var 2 minusgrader i Bergen sentrum denne morgenen; og 8 minusgrader over Kvamskogen. Heldigvis steg temperaturen noe, og i det vi stod klar for start på Perslå p-plass var gradestokken oppe på 0 grader

God p-plass på Perslå. Godt merket sti herfra, samt karttavle ved start. Dette er blant de mest populære turene i Kvam herad

Vei opp til sæterstølene Osadal/Sjusete/Liasete

Vi nådde Osadal på en liten halvtime. Herfra blir landskapet noe brattere oppover Grøndalen mot Finnhellersvatnet (608)

Flott usikt mot Tørvikenuten (1028). Vesoldo ligger en liten kilometer bak

Koselig ved Finnhellervatnet (608) - Et bra sted å nyte en fin sommerdag

Mange turalternativer her. Vårt mål ligger 3 kilometer fra Finnhelleren (ved vatnet). Vi brukte litt mindre enn en time i effektiv gange hit, og omtrent tilsvarende til topps herfra

God sti videre mot toppen. Raskt god utsikt når man kommer seg oppover nordsiden av fjellet, særlig mot nord (Bergsdalen, Øystese osv.), nordøst (Oksen, Hardangerjøkulen osv.) samt mot øst (Jondal, Folgefonna osv.).

Er normalt snø i disse områdene på denne tiden av året. Det er det ikke per nå, men kulda setter like fullt sine spor i landskapet. Fordelen for vårt del var å slippe risikoen for å bli våt; det har ikke vært lett å unngå tidligere i høst

Ved 930moh., kommer man til et veiskille. Herfra er det 800 meter til både Tørvikenuten (1028) og Vesoldo. Sistnevnte var dagens mål. Førstnevnte har (dessverre) like under 100 meter i primærfaktor

Etter veiskille ble landskapet brått mer høyfjellspreget. Her begynte også kulda å bite mer

Ingvild er som vanlig blid på fjelltur!

1000moh. er passert, og de siste bakkene forseres

Da er toppen nådd! Det tok like under 2 timer

Ingvild ved toppvarden

Undertegnede ved toppvarden. Her oppe var det nokså kaldt, og litt vind, så matpausen ble tatt knappe 100 høydemeter under toppen. Dette ble det merkelig nok ikke tatt bilde av, men undertegnede kan forsikre om hjemmelagde rundstykker, kvikk lunsj, solbærtoddy og gode samtaler! En tur som kan anbefales!