Gardåhøgda og Dalbusjøhøgda i Os (19.11.2022)

Written by Line GSM

Ascents Dalbusjøhøgda (1,239m) 19.11.2022
Gardåhøgda (1,241m) 19.11.2022
Tjukk tåke og -11 grader da jeg begynte å gå fra Nørdre Hanksjøen i Kjurrudalen i Dalsbygda, men det var spådd full sol og lite vind, og jeg hadde troa på det, ellers hadde jeg ikke gått denne turen så seint på året. Små marginer med kulda og korte dager. Kult å gå langs vannet og høre isens sang, vanvittige spenninger som skjøt over det islagte vannet og endte i smell som ga ekko over hele dalen. Gikk over brua til Nordvangvollen før jeg satte kursen innover fjellet langs elva. Elva var helt isdekt og hadde begynt å kjøve, og det var mye is og kjøving i myrene oppover også. Magisk med tåka, alt rimet og ikke en lyd når bekkene ikke sildret. Fulgte fin umerket sti helt til 950 moh. Tåka holdt stand til 1000 moh., men resten av turen var en drøm med varmere vær i høyden, lite vind og fantastisk utsikt over tåkehavet. I dalsøkket mellom Gardhåhøgda og Dalbusjøhøgda rundet jeg en liten rygg rett før bekken i bunn, og der stod det fire elger. Vet ikke hvem som ble mest overrasket, haha. Elgene løp sin vei iallfall. I motsetning til tirsdagens tur, så jeg Forollhogna i dag. Sylane glitret i det fjerne andre veien. Returen la jeg ganske direkte tilbake til stien langs elva. Det var skyting i dag også, men så ingen, bare sporene etter flere.