Sletthøa, Engådalshøgda, Storlihøgda og Borrfjellet i Os (14.11.2022)

Written by Line GSM

Ascents Borrfjellet (1,055m) 14.11.2022
Engådalshøgda (1,194m) 14.11.2022
Sletthøa (1,198m) 14.11.2022
Storlihøgda (1,175m) 14.11.2022

Etter 33 travle timer på jobb i løpet av helga der jeg var eneste med fagutdanning på min avdeling, var jeg sliten i både hode og kropp og kunne glatt sovet et halvt døgn, men nøyde meg med 5 timer og dro i stedet tidlig på tur. Det funker også bra som innhenting og restitusjon.
Tåka lå tjukk fra Ålen og hele veien til Narbuvoll, men straks jeg kom litt oppover forbi Narbuvoll kirke var det som forventet klarblå himmel.

Sletthøa: Jeg parkerte i nærheten av skiltet rute til Sletthøa og fulgte stien opp. Det ble varmere og varmere og mild fønvind etter hvert som jeg vant høyde. Soloppgang over Sålekinna fikk jeg også.
Engådalshøgda: Var bare innom bilen og plukket med meg sekk og staver og fortsatte mot Engådalshøgda. Hadde håpet at bekken i dalbunnen ikke var av den brede typen, men dessverre. Jeg satte stavene nedi strømmen og bykset det jeg kunne fra en ganske høy bekkebredd, men måtte nedi med det ene beinet så spruten stod. Skjønte at jeg ikke kom samme vei tilbake, men droppet å tenke på det enn så lenge. Mye mosegåing til toppen, og nok en gang nydelige toppforhold med mild vind og plussgrader.
Jeg brukte en del tid og mange meter på å finne et sted å krysse bekken på returen. Det var kaldere i dalbunnen, og steinene var dekket av is, og til slutt valgte jeg å vade til knes bare for å komme meg over. Godt med skift i bilen etterpå.
Storlihøgda: Gikk T-stien fra Narjordet opp gjennom skogbeltet og videre til det tok av en sti på 1000 meters høyde. Fant en fin greskledd skråning som jeg fulgte til topplatået og slapp dermed unna mye sleip reinmose. Flere ganske like høyder her oppe, og flere småvarder.
Borrfjellet: På vei ned fra Storlihøgda fant jeg ut at jeg kunne rekke toppen før mørket kom. Valgte å følge en traktorvei til Litleåsen og videre til endes på ca. 850 moh. Derfra rak kurs mot toppen. Overraskende lettgått terreng på denne siden. Nådde toppen kl. 16.04 akkurat i det mørket senket seg, magisk fint med fønvind og mange plussgrader. Kom meg ganske langt nedover igjen før jeg måtte fram med hodelykta, og kuldegradene kom gradvis krypende.