Trettåsen og Larsbråtahøgda i Aurskog-Høland (15.11.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Slorahøgda (296m) 15.11.2022 10:17
Trettåsen (311m) 15.11.2022 10:48
Larsbråtahøgda (292m) 15.11.2022 11:30
Jeg parkerte ved bommen i sørenden av Tunnsjøen, her er det god plass. Herfra gikk jeg nordover skogsveien, holdt til høyre i veidele og gikk helt inn til den krappe høyresvingen nesten ved veis ende. Her fant jeg et tråkk som førte meg gjennom hogstfeltet og opp til toppen av Trettåsen som ligger akkurat i hogstgrensa. Det var litt tåkete denne dagen, men jeg hadde likevel fin utsikt over skogkledde åser. Fra Trettåsen tok jeg kurs direkte mot nabotoppen Slorahøgda. Det gikk bratt ned, men i et såpass fint skogsterreng gikk dette helt uten problemer. Snart sto jeg på toppen av Slorahøgda som kunne by på litt videre utsikt enn storebroren i NØ. Her kunne man også skimte Tunnsjøen mellom trærne i NV. Turen videre gikk langs lettgått rygg sørover til veien igjen. Jeg så at jeg hadde tid til en liten avstikker til, og tok også turen innom Larsbråtahøgda også. Her var det ingen utsikt, men fint og åpent skogsterreng å ferdes i. Direkteruta tilbake til bilen var litt kronglete og i bratteste laget, men jeg tror likevel at det var det raskeste alternativet:)
Parkeringen sør for Tunnsjøen
På vei gjennom hogstfeltet med Trettåsen helt bakerst i bildet