Venekollen og Vikerfjell (12.11.2022)  5

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Vikerfjell (1,039m) 12.11.2022 11:14
Venekollen (994m) 12.11.2022 13:47

Parkerte ved Parkeringsplassen til Vikerkoia. Gikk veien opp til Vikersetra og traff på blåmerket sti nede ved bekken rett vest for setervollen. Rett etter bekken tok det av en sti mot høyre fra den blåmerkede stien mot Svarttjern. Vi valgte å gå den umerkede stien. Det var et godt valg. Stien var veldig fin å gå oppover mot fjellet. Kom opp på snaufjellet øst for Svarttjerneshytta. Fortsatte stien videre nordover opp til Vikerfjell 1039 moh. Veldig fin utsikt i alle retninger her oppe. Vært her en del ganger de siste årene. Fortsatte uten sti nordover og nedover i veldig fint lettgått fjellterreng. Traff etter hvert på blåmerket sti som kommer opp fra hyttene ved Skarrudåsen. Gikk på den blåmerka stien til vi var kommet til nordsiden av Venekollen. Dreide her av mot venstre og gikk i greit terreng opp til toppen av Venekollen. Fin utsikt herfra også. Gikk ned fra kollen mot syd. Gikk ned et lite stykke med overgrodd ur, ellers var det greit å gå ned her. Rundet i en fin trase til venstre for myrområdet, som vi antok var veldig vått etter den siste tids nedbør. Kom etter hvert inn på blåmerket sti, som vi fulgte opp til Svarttjern, langs tjernet, forbi hytta og ned igjen til bilen.
Nina var med på denne fine novemberdagen i Ådalsfjella. Skyfri himmel, noen plussgrader og kald vind fra nordvest.