Mildt og snøfritt på Andershøe (12.11.2022)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Åsårlivegen (671m)
Endpoint Åsårlivegen (657m)
Ascents Andershøe (1,027m) 12.11.2022
Visits of other PBEs Andershøe - sti fra øst (670m) 12.11.2022

Sliter litt med ryggen, men med såpass fint og mildt vær så sent på høsten, valgte jeg likevel å ta en liten topptur.

Kjørte opp Åsårlivegen til der vegen og stien opp til Andershøe begynner. Hvis men ikke har bil med lav bakkeklaring kan man også kjøre ca 400 m innover vegen og parkere på en stor åpen plass. Jeg foretrakk å parkere langs Åsårlivegen i det romslige vegkrysset rett ovenfor.

Først gikk vi på vegen inn mot den nevnte åpne plassen, deretter på fin kjerreveg oppover til ca 850 moh. Derfra på tydelig sti helt til toppen. Det er dessuten godt merket med skilt og rødmaling hele vegen.

Fin topp med fin utsikt til alle kanter. Jotunheimen med blant annet Glittertind synes i all si prakt. Vi ser Rondanemassivet, og noe av Dovrefjell.

12. november og temperaturen var +10 nede ved Lalm. Helt oppe på toppen var det +7 og ikke en snøflekk. Utrolig mildt så sent på året! Men det var i hvert fall en fin høstdag og fint å gå. Snøen kommer nok helt sikkert snart❄️