Kragerø til Jambakkmyra (12.11.2022)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Sjåen (154m) 12.11.2022 09:35
Nord for Lindvik (120m) 12.11.2022 09:36
Lun (202m) 12.11.2022 11:03
Kjerrkollen (175m) 12.11.2022 11:42
Sengfjell (129m) 12.11.2022 12:28
Visits of other PBEs Jambakkmyra parkering (213m) 12.11.2022 15:51

Kragerø Turlag har merket en tur fra Kragerø til turisthytta ved Jambakkmyra. Turen er på ca 20 km og tar ca 7,5 timer. Bør derfor planlegges med bil i begge ender eller avtale henting. Vi hadde fått låne nøkkel til bommen og kjørt opp en bil til Jambakkmyra kvelden før. Vi gikk hjemmefra og passerte stistart på Storkollveien hvor det er god plass til parkering. Fulgte stien nedenfor Storkollen og over Lindvikskollen. Passere flere rutilgruver og følger stien opp til Sjåen. Videre ned til Haugstranda. Passerer anviserplass for en gammel skytterbane og restene av Sjåkollen, en gammel hoppbakke som og ble kalt selvmordsbakken. Gikk opp hyttefeltet på Haugstranda og ned til Kammerfossveien, fulgte denne og tok til venstre på Åtangveien og videre opp til Mian.
Fulgte stien fra Mian over Lun, etter Grønnåstjenna blir det traktorvei videre forbi Kjerrkollen og ned til Lyngdalsveien. Over Lyngdalsveien og ved skytterbanen går stien over Rind og ned til riksveien. Til venstre på riksvein ca 200 meter så går stien bratt opp en gammel traktorvei på andre siden av veien. Passerer Skauen gården utsiktpunktet Revåsen. Videre går det en avstikker til Kulekollen. Kommer ned og krysser E-18 i kulvert og ute på Heglandsveien og følger denne til venstre ca 500 meter før veien følges opp til Brynemo. Fulgte stien videre innover fra Brynemo på en gammel traktorvei. Gikk etter hvert over til sti. Kom til stidele hvor sti går videre til Løken og parkeringen på Fikkjebakke.
Vi tok til høyre og gikk over Knutane til Jambakkmyra. Denne stien har en meget bratt nedstigning fra Reselveren og til Storfiskvann. Gikk over Knutane som har noen bratte partier både opp og ned. Framme på Jambakkmyra var vi fornøyd med å møte bilen. Herfra til parkeringen nedenfor bommen er det 3 km.
Fin tur. Best utsikt er det på Storkollen, Sjåen, Kjerrkollen, Revåsen.

Infoskilt på toppen av Storkollveien
Utsikt mot Sannidal fra Kjerrkollen.
Utsikt mot Kilsfjorden fra Revåsen.
 Framme på Jambakkmyra.
Slapp å gå tilbake. Hadde bilen parkert på Jambakkmyra.