Blåfjell (12.11.2022)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Blåfjell (1,154m) 12.11.2022 12:35
Blåfjell

Dagens andre tur gikk også til et turmål i Nesbyen kommune, nærmere bestemt Blåfjell. Dette er et fjell som ligger mellom Vassfaret og Hallingdal, på høyde med Liodden.

Jeg kjørte av hovedveien ved Liodden camping, og fortsatte på veien oppover lia. Bommen ved Storeli måtte jeg betale meg gjennnom før jeg kunne kjøre videre inn til Dypilen, hvor jeg parkerte bilen.

Turen gikk videre til fots innover veien langs Lusvatn. I sydenden av vannet går det av en sti fra veien. Den er ikke merket eller skiltet, men rimelig grei å se likevel. Denne stien går rett til Blåfjell. Det er riktignok et par kilometer dit, så på veien passerer man litt av hvert av terreng og natur. Bilen ble parkert på over 1000 moh. og toppen ligger på 1155 moh., så det er ikke altfor mye stigning på turen. Det gjør at det er lettere å følge med på omgivelsene. Og Blåfjell ligger i et herlig område, med mye småkupert terreng og en del småtjern.

Pr. 12. november kan man si at naturen har begynt å forberede seg på vinter. Fargene jeg så i fjellet for et par uker siden er borte, og det er bare brunt og grått som går igjen. Men det var vel bare å forvente. Det burde vel egentlig ha ligget snø her.

Jeg kom meg greit til toppen. Det var en god sti å følge hele veien, og stigningen var jevn og behagelig.

På toppen var det et herlig rundskue. Jeg så rett inn i Vassfaret i øst. I sør så jeg ikke så mye for der stod sola og fjernet muligheten for å se tydelig den veien, men i nord så jeg mot snøkledte tinder i det nordlige Buskerud, særlig de i Hemsedal.
Ryktet skal ha det til at man kan se til Jotunheimen herfra. Det ble det ikke snakk om i dag. Til det var det litt for mye skyer nordover.

Ned igjen gikk jeg en litt annen vei enn opp. Jeg gikk ned til en vei på østsiden av fjellet, og fulgte den nordover mot Dypilen.