Fremste- og Bakraste Storgrovhøe i knallvær og nysnø, August (21.08.2021)  5

Written by audunmel (Audun Meland)

Start point Ytterdalssætre (900m)
Endpoint Ytterdalssætre (900m)
Ascents Bakarste Storgrovhøe (2,259m) 21.08.2021
Fremste Storgrovhøe (2,253m) 21.08.2021

Framste- og Baktraste Storgrovhøe

Som så ofte er lørdagsturen på toppturhelgene juvelen i samlinga, men ikke alltid skinner sola så juvelen får glitre så fint som i dag. Vi våknet opp til sensasjonelt vær etter litt skyete dager forut, men dagens plan var å kjøre ned til Ytterdalssætre og starte turen der. Vi fikk en fin start på lettgått myr og sauestier opp fra parkeringsplassen. Noen tørre buskvokste bekkefar måtte forseres da vi skrådde oppover i terrenget men det var greit å komme seg gjennom krattene. I retrospekt hadde det nok vært ennå enklere å gått litt lenger nede på flata før vi dreide oppover. Som så ofte finner man den letteste veien på vei ned til slutt.

Vi siktet oss inn på en liten hammer på ca høyde 1250 der vi tok en rast før det bar videre rundt mot gjelet og Heimre Illåe. Vi kryssa elva nede i gjelet før stigningen startet og fortsatte bratt opp på østsiden av elva opp gjelet. Det gikk nokså greit å komme seg opp på denne siden av elva, som tidvis var en foss, den andre siden så vesentlig værre ut.

Etter stigningen opp gjelet ble det litt åpnere morenelandskap. Fremdeles gammel ur som var nokså lettgått, men etterhvert kom vi opp i noe ferskere ur og bestemte oss raskt for å ta de neste høydemetrene opp mot øst for å komme oss opp på morenekanten der oppe istedet for å drøye for lenge i løs ur. Fra dalen her oppe fikk vi første blikk på dagens første topp,Bakraste Storgrovhøe, og Skardstind som ser mektig ut så langt nedenfra også.

På dette bildet nedenfor er vi nå oppe på den gamle morenen og her er det veldig lettgått innover. Man får mer og mer oversikt og ser etterhvert hele Bakraste Storgrovhøe i profil, samt traversen fra denne mot skardstind, men den er ikke dagens mål.

Dagens mål Bakraste Storgrovhøe. Lett å bestige herfra til tross for endel høydemeter, men det skal senere vise seg å være verdt høydemetrene.

Fremste- er ikke synlig ennå da den ligger litt lenger inn oppe til venstre i bildet. Den markerte Snørenna var en perfekt retur senere på dagen. Det var 400 høydemeter gratis på 10 minutter i slushjogg nedover bakken på hælene :) Vi tok en rast nede på flata før det bar oppover i lettgått ur. Vi gikk opp noe til høyre for snørenna og rett opp mot toppen etterhvert.

Over 2000 meter begynte det å tetne til med snø mellom steinene og de siste høydemetrene var ren snøgåing. Litt påpasselighet ble det dog, da snøen var så hard at den bar om man listet seg oppå den... noen gjennomslag ble det men herlig opplevelse i shorts i August.

Mot toppen flatet det litt ut og etterhvert ble det klart at:

DETTE var det vi hadde ønsket oss!! Galdhøpiggen rett imot, vinstille og sol... vi kunne høre stemmene fra de 1200 som var på galdhøpiggen og var ikke misunnelige på dem. Stillheten var til å ta og føle på, bortsett fra vårt eget sjitprat da :) Eggen videre mot Skardstind så kvass og utfordrende ut, men den var ikke planen i dag.

Etter en kort rast og masse bilder (noen flere ligger nederst i artikkelen) gikk veien videre mot Fremste Storgrovhøe. Det var vel en av de letteste toppene jeg har tatt når man først var her oppe. Noen meter ned, og så opp igjen, så var man der.

Og vips var det tid for en toppdram til :)

Turen ned gikk veldig fort på snøen, så her ble det lite bilder, men du verden så mye tid man sparer på snø i nedoverbakke. Ned morenen gikk det også raskt når man kan slippe seg litt løs med litt mellomrom så man ikke får stein i bakhodet, men før vi rakk å ta noen flere bilder satt vi nede på 1250 meter og tok oss ei skive, kikka over på Loftet, og var enige om at dette var livet gitt!!

Takk for turen til HC, Gustav, Einar og Vidar.