Solskinnsdag på Fusafjellet! (10.01.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Øpstad, Fusa (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Vetlahorgi (627m) 10.01.2013 12:20
Fusafjellet (665m) 10.01.2013 12:50

FLOTT TURDAG PÅ FUSAFJELLET

Astrid og jeg tok 10-fergen fra Hattvik i Os til Venjaneset i Fusa kommune. Derfra er det bare noe få minutter til gamle Fusa tettsted. Vi kjørte et lite stykke oppover en grusvei til Øpstadgården der vi parkerte før en grind ca. 30 moh. Vi var da inne på den gamle Stavangerske Postvei som var i bruk fra 1786 til 1861. Turen vi gikk er godt beskrevet på siden 354-555 i Opptur Hordaland av Anne Rudsengen og Finn Loftesnes. Se også GPS sporet vårt. Vi startet å gå 1030. Nydelig vintervær med blå himmel. Det hadde vært nattefrost og vi gikk stort sett frosset mark. Bratt opp postvegen vel 200 hm til vi var oppe ved stidelet Ludden 280 moh der det er satt opp en flott steinbenk og bord. Derfra fulgte vi godt merket sti oppover og østover til vi var oppe på det relativt flate platået på Fusafjellet som ligger mellom 550-650 moh. Stort sett lettgått tereng, men endel is på stien. Vi gikk først opp på det høyeste punktet på Vetlahorgi.

VETLAHORGI
Høyeste punkt ligger et lite stykke sør for punktet på kartet på GPS 6677897 314929 627 moh og 20 m PF etter min GPS. Oppe der kl 1220. Ingen markering på toppen. Flott utsikt i alle himmelretninger i det praktfulle været! Fortsatte nordover til dagens hovedmål som er det høyeste punktet på Fusafjellet.

Astrid på toppen av Vetlahorgi på Fusafjellet. Osøyri og Øyane i bakgrunnen

STORAHORGA
Oppe her kl 1250. Stor og flott varde og rester etter trig-merke på toppen. Vi skrev oss inn i turboken og tok oss en matpause. Det hadde vært en annen person før oss på toppen denne dagen. Panoramautsikt over store deler av området. I solretningen fra øst så vi Folgefonni og Rosendalsalpene, Tysnes, Reksteren, Stord, Fitjarjellene med vindkraftverk, Austevoll, Sund og Sotra, Lyderhorn, Løvstakken og Ulriken i Bergen, Osøyri og Øyane, Møsnuken og Sveningen i Os, og den imponerende Tveitakvitingen i nordøst.

Storahorga på Fusafjellet 666 moh en strålende januardag i 2013!
Fra Storahorga mot Tveitakvitingen i NØ
Fra Storahorga mot Sveningen i Os

Ned igjen omtrent samme vei bortsett fra at vi tok en mer direkte skogsvei litt mer øst på tilbaketuren. Tilbake ved bilen kl 1445. Vi kjørte rett til fergen, og var så heldig å komme med 1450 fergen som var noen minutter forsinket pga et mindre teknisk problem.