Stovegolvet og Kattnakken (23.10.2022)  4

Visits of other PBEs Heia p-plass (390m) 23.10.2022
Kvelve (590m) 23.10.2022
Stovegolvet (695m) 23.10.2022

Tur sammen med Bergen turlag. Min samboer har nylig blitt turleder her, og jeg deltok på fellestur på Stord sammen med ti kvinner! Dette var dessuten min første fjelltur på Stord noensinne

Vi parkerte ved Heia, nesten 400moh. Det regnet fra starten av, men humøret i gruppa var godt

Vi startet en fjelltur med å gjøre noe så uvanlig som å gå nesten 200 høydemeter nedover. Vi gikk til bunnen av vannverket mellom Lundastølen (212) og Eikekleiv (204). Utsikten er i retning Stovegolvet (703)

Vel oppe i skaret mellom Eldhushøgda (435) og Stovegolvet får vi utsikt mot Tysevatnet (339)

Herfra er det stadig brattere mot Stovegolvet

Periodevis til og med med tau. Det var dog ikke mer krevende enn at det gikk greit for hele gruppen, på tross av regnværet

Tåke, men stadig noe slakkere i retning toppen

Da var vi oppe!

Selfie ved toppvarden

Vi brukte nesten 2,5 timer hit i relativt rolig tempo. Etter å ha gått i regnværet hele veien, var det godt å komme inn en tur. Vi var inne i nærmere en time, og fikk på den tiden konsumert en god lunsj. Regnværet gav seg i løpet av denne tiden, men vi fikk dessverre aldri noe utsikt mot lavlandet - uavhengig av hvilken himmelretning man henvendte seg i

Vi gikk så nordover til Kvelve. Her tok vi en fot i bakken...

... Og bestemte oss så for å gå veien videre mot Kattnakken (724). Dette er Stords nest høyeste fjelltopp, og dagens eneste topp med en primærfaktor over 100 meter

På toppen av Kattnakken! Ikke noe utsikt her heller, men bedre vær enn tidligere denne søndagen

Denne store bygningen, med tårnet, kunne man altså ikke se fra det høyeste punktet på Kattnakken - kun 100 meter unna!