Honsås i Morgedal (31.10.2022)

Written by siroho GSM

Ascents Honsås (753m) 31.10.2022 14:13
Nabotoppen som er nesten like høy som hovedtoppen

Honsås i Morgedal

Dagens tur var en skogtur fra start til slutt, i et område uten stier og mye skrenter.

Jeg parkerte på en lunneplass etter Morgedal og Breivatn ved Rupestaul. Ingen tømmer i dag, så god plass. Turen var planlagt slik at jeg ikke skulle klyve opp lia til toppen men gå en slakere løype. Derfor startet jeg med å gå nordover på traktorvegen. Når jeg var på det høyeste tar jeg av og skrår opp lia. Her er det dyretråkk og greit å gå, men bratt nok. Så svinger jeg inn et myrdrag som jeg følger oppover et godt stykker før jeg når ryggen. Flater ut bortetter ryggen og lett å navigere mellom toppene. Fant et fint utsiktpunkt ved en stor flyttblokk, men utsikten var ikke det mest spennende. Noen fjelltopper og gårder kunne ses, men det var mest skog.

Så bar det litt ned og ut til høyre før de siste 50 hm rett opp til toppen. Det ble en del pauser i den bakken. Toppunktet består av to små rygger. Litt glatt i dag pga våt lav og mose. Det er en topp litt lengre inn som er like høy, så tok en tur bort til den også for å være på den sikre siden. Toppunktet der var mye finere enn på den høyeste.

Så kom spørsmålet, samme veg tilbake eller skulle jeg finne en veg ned lia. Jeg valgte det siste, må jo ta noen utfordringer. Det gikk nedover i greit lyngterreng, fulgte et myrdrag litt og så kom jeg inn på en tydelig dyretråkk som jeg fulgte ned til hogsfeltet. Derfra var det bare å komme seg ned til vegen. Jeg fulgte den et stykke ned til jeg tok at for å komme inn på traktorvegen tilbake til bilen. Det gikk en traktorveg i retningen jeg skulle, men den var våt og i høyt gress. Til slutt fortsatte den rett fram og ikke ned til den andre traktorvegen, så da var det bare å komme seg ut av den høye gresset og ut i lyngen og ned til traktorvegen. Den var lite brukt og til tider gjengrodd, men var grei å følge. Kom så ut på en grusveg til slutt og tilbake til bilen.

Det er bursdagen min i dag og jeg var invitert med til Rust i dag, men Øyvind hadde fått korona, så da var det tryggest å velge en skogstur alene.
Ble en del bilder av fine planter, mose, og lav. Hørte en del småfugl som kvitret og en litt større som fløy opp. Svartspett var det også i området. To hjortelusfluer prøvde seg også. Det hadde jeg aldri trodd at de hadde kommet så langt inn i landet.

Det var to nedturer på turen. Mellom toppene fant jeg en heliumballong. Slike ballonger skulle ikke være lov å selge. Har flere ganger funnet slike langt inn i skogen.
Den andre var en privat skyteskive der det lå strødd med plastkanner, pappkrus og vannflaske. Svinesti.

Jeg liker å gå slik alene i skogen. Spenningen med å finne gode trasevalg opp og ned, samt nyte freden og roen, men vegen E134 hørtes godt hele tiden, så ikke helt skjermet. Fint vær, sola skinte, og kanskje litt for varmt.

Traktorvegen fra startstedet
Terrenget oppover lia
En god del traktkantareller her, men orket ikke å plukke i dag
Bjørnemose med vanndråper
Spindelvev med vanndråper
Første utsiktpunkt på turen
Kom over en del store furuer som markerte seg i terrenget
Skrekk og gru. Heliumballong som har fallt ned. Skulle være forbudt å selge.
Toppen
Blomsterlav på toppunktet
En fin rødrandkjuke på et dødt tre med mye lav
Da er jeg nesten nede igjen. Bare igjennom hogsfeltet og bort til vegen
Ser ut som jegere som har laget sin egen treningsbane. For en svinesti
Her parkerte jeg, god plass når det ikke er tømmer her.