Tynsethøgda, Glophøgder, Volfjellet og Langsfjellhogna (25.10.2022)

Written by Line GSM

Ascents Store Glophøgda (1,140m) 25.10.2022
Vesle Glophøgda (1,114m) 25.10.2022
Langsfjellhogna (1,210m) 25.10.2022
Tynsethøgda (1,304m) 25.10.2022
Volfjellet (1,046m) 25.10.2022

Etter en svært, svært krevende langvaktshelg og påfølgende travel mandag, trengte jeg avkobling. Været spilte ingen rolle, og dagen ble en "varde-i-tåke-kavalkade".

Begynte med hodelykt fra Øversjødalsfjellet mellom Holøydalen og Narbuvoll, og startet fra Haugtjønna i vått terreng til Tynsethøgda. Såvidt plussgrader, blaut nysnø, yr, regn, tjukk tåke og vind. Sleit med å krysse Tynsetbekken da den var dels isdekt i kantene, og det endte med at jeg sklei og plumpet. Da var løpet lagt for resten av turen, og den neste, med iskalde føtter. Fant toppen i tåka og var der under minuttet i iskald vind. På returen fikk jeg faktisk et glimt av Sålekinnas rygg og øynet håp om opplett, men den gang ei. Tilbake i bilen ble det helskift, og jeg satset på å gå meg varm på føttene på Vesle og Store Glophøgda. Det funket ikke, men ble derimot bare enda kaldere. I overgangen mellom barmark og snø var reinmosen iskrystallisert. Gikk og tenkte på hyggelige ting for å ta fokuset vekk fra føttene som ikke responderte.

Tilbake i bilen fant jeg ut at jeg måtte velge topper med sti for å unngå den klissblaute og kalde reinmosen, og neste topp ble Volfjellet. Satt en halvtime i bilen med varmeapparatet på full guffe før jeg klarte å bevege tærne igjen. Men da gikk det bra, og selv om det var tåke, var det ikke yr i den, og regnet hadde gitt seg. Fikk blod på tann og kjørte til Vingelen og Milskiftet etterpå der det ble en fin avslutning på turdagen på Langsfjellhogna. God sti fra Bakkavollen, og mindre snø i høyden her, men fortsatt stinn tåke.