Knappen og Hedde (29.10.2022)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Hedde (389m) 29.10.2022
Knappen (381m) 29.10.2022
Visits of other PBEs Korpen Naturreservat (300m) 29.10.2022

Alt for mye jobbing om dagen, tærer litt på energinivået og dessverre viljen til å komme seg ut i skauen og fjellet....men idag bare skulle jeg ut...enkelt og greit!
Pakka dagstursekken til randen og pælma meg ut i stasjonskjerra, som har sett sine aller beste dager men fortsatt full av egenrådig sjarm!
Parkerte ved Snappen og vaka innover grusvei. Frisk og klar høstluft ned i lungene og ut med støvete lagerluft...aaaah...herlig...
Peisa på oppover før jeg tok en kort pause ved Firfislevann. Videre oppover mot Knappen støkka jeg opp en flott jerpe som satt seg i en selje og mysa kort på meg før den tok til vingene nok en gang. Fantastisk moro å se jerpe igjen, habitatene deres her nede blir jo jevlig høggi ned til det ugjenkjennelige.
Oppe ved Knappen ble det koking av kaffe og en passende dose snus attåt.
Ingen mennesker å se enda.
Videre gikk turen opp til Hedde, ikke akkurat en kremtopp, men en topp lell.
Videre tilbake til Knappen for en lang bålpause. Veden var særdeles våt så ei neve never var det som skulle til for å få fart på sakene. En lett lunsj med kaffe og snus ble inntatt akkompagnert til trivelig knitring i bålet og perifer fuglekvitter samt varmende oktobersol mitt fleisen.....ble sittende timevis.
På vei ned begynte solaa å bli lav og smådøsen, men nå hadde folk begynt å røre på seg og møtte på flere folk som var på vei opp til Knappen...ingenting er som å vandre i kveldsstilla!
Ble en del fotostopp på returen da den lave milde sola gjør noe magisk med skauen og samtidig kom høstdisen sigende innover fra Firfisletjern....usedvanlig flott høstkveld!
Kosa meg glugg og glømte tid og sted....

Sopp i kveldslys
Soppbevokst stubbe i strølys
Ormetelg i kveldslys
Ormetelg i solnedgang
Bregne i svarthvitt
Mot mørkere tider
Siste rest av lys over bregneskogen