Morkheia (29.10.2022)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Morkheia (389m) 29.10.2022 12:08
Visits of other PBEs Morkheia parkering (109m) 29.10.2022 11:12

Kjørte nordover på Gjerstadveien og etter Holmen gård tok jeg inn til Morkheia parkering på Moen. Der starter blåmerket løype opp til Morkheia. Etter en litt flat start går stien bratt oppover. Godt merket og lett å følge. Mye vått løv på bakken gjorde det stedvis veldig glatt, men med forsiktighet kom jeg opp til utsiktspunktet. Her er det registreringskasse og Telltur registrering. Her er det også bygd en rampe for hanggliding. Herfra og ned til Holmen gård som brukes til landing er det 225 meter høydeforskjell. Flott utsikt.
Men jeg skal videre til toppen av Morkheia og fra utsiktspunktet går det ingen sti. Hadde lagt inn koordinatet til toppen så i rimelig flatt terreng ble det busket inn til toppen på 389 meter. Selve toppunktet ligger inne i skogen uten utsikt, så det ble ett raskt bilde før jeg gikk samme vei tilbake til utsiktspunktet for nistespising. Det var fint i sola så pausen ble lang før stien ble fulgt ned til bilen.
Totalt 2 timer og 16 minutter på tur.

God plass til mange biler.
 Fin utsikt ned mot Holmen gård.