SNØ, TO RIKSRØYSER, PORTFJELLET + LIFJ. (23.10.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Riksgrensen Sverige Kvelia (543m)
Ascents Lifjellet (837m) 23.10.2022
Portfjellet sør (830m) 23.10.2022
Visits of other PBEs Riksrøys 194 A (612m) 23.10.2022
Riksrøys 195 (767m) 23.10.2022

Fra Fv 74 ved Sandvika i Nordli, kjørte jeg mot Kvelia. Her var det snø på veien og vinterføre fra morgen til kveld. Passerte Oppgår’n til P-Torsa og parkerte 400 meter før svenskegrensen. Jeg gikk først til grensa og fortsatte opp til riksrøys nr. 194 A. Etter denne gikk jeg opp til sørtoppen på Portfjellet. Her er det en stor varde, og et trig.punkt av 1.orden i Norge. Litt nysnø på toppen. Skrev i trimboka, ingen har vært der siden slutten av august. Fortsatte ganske bratt ned mot svenskegrensa igjen. Målet nå var dagens andre riksrøys, nummer 195.(Portfjellrøysa) Bratt og kronglete opp til røysa som ligger nesten på høyeste punkt på Portfjellet Nord. Ligger i Lierne og Strømsund Kommune. God utsikt mot Bjørkvattnet og Kvarnbergvattnet i Sverige. Nede i porten mellom de to Portfjellene passerte jeg et skilt med Lierne tur 13. Gikk ned samme rute som opp og fortsatte til dagens siste topp, som var Lifjellet (837 moh)
Gikk over et myrparti og opp til varden og trigpunktet på toppen. Her var det også kommet et fint lag med nysnø. Sol og vindstille i hele dag. God utsikt mot Portfjelltjønna og Stortjønna. Jeg fortsatte ned til disse to tjønnene da det går sti og delvis traktorvei ned til veien fra Stortjønna. Johan og Otto fra Oppdal var her på ski i April 2021.
Statistikk:

Sverige
Riksrøys 194 A
Portfjellet sør og nord
Varden og trigpunktet på Portfjellet sør
Lierne Tur
Portfjelltjønna og Stortjønna

Et godt valg...

Written by otto 25.10.2022 17:45

Skulle gjort som deg Terje og stukket innom Lifjellet. Portfjellet var muligens en finere topp? Ser du har igjen en solid arbeidsøkt i Lierne.

Sv: Et godt valg...

Written by TERJES 26.10.2022 01:28

Det er ingen tvil om at Portfjellet er en mer spennende topp enn Lifjellet. Jeg ser at du og Johan måtte også gjøre en revkrok før toppen. Det var jo litt skrenter der. Men når dere først var på Portfjellet med ski, kunne dere skli 500 meter ned og videre i en slak motbakke i 500 meter opp til Lifjellet. Og Lifjellet er jo også 7 meter høyere og har en høyere primærfaktor. Jeg har "bare" 62 topper igjen i Lierne.