Mount Mayana, høyeste toppen på Bohol (06.01.2013)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Ascents Mount Mayana (870m) 06.01.2013

Øytopp i utlandet, nærmere bestemt på ferieøya Bohol, hvor en nordmann ble skutt ned og drept for ca 1 måned siden. Jeg fant dessverre ingen informasjon, beskrivelser eller turrapporter om Mt Mayana på internett, annet at det er det høyeste fjellet på Bohol. Derfor ble denne toppen tatt litt på sparket. Men med hjelp av google topo maps visste vi omtrent hvor toppen lå, og hvor nærmeste vei var. Mesteparten av bestigning ble unnagjort på en motorsykkel-taxi (habal-habal som de kaller det her) fra Jagna. Etter 22 km kom vi til det høyeste punktet på veien (et pass på ca 800 m.o.h) og der ble vi anbefalt å ta en lokal veiviser for 100 pesos (ca 13 kroner) de siste 20 minuttene til topps på en gjørmete vei/sti.

Uheldigvis er det installert to kjempe-master (telecom) på toppen og det er "restricted area". Vi kom veldig nærme, bare 10 meter unna, men fikk beskjed av vaktene at vi ikke fikk komme de siste metrene til topp punktet. Offentlige og kommersielle installasjoner er alltid godt bevoktet her, for å unngå at NPA (kommunist-rebeller) sprenger ting i lufta. Nå ser vel ikke vi ut som NPA-soldater, så ganske teit at vi ikke får spasere de siste 10 metrene opp, men lite vi kan gjøre med det. Vi regner dette likevel som en godkjent bestigning !!

Tilbake på veien satt motorsykkelsjåføren og ventet på oss. Så bar det 22 km ned til Jagna og havnivå igjen. Prisen for motorsykkel-transport med 2 passasjerer begge veier (tilsammen 44 km) endte totalt opp på 290 pesos inkludert ventetid (ca 40 kroner). Merkelig hvordan de får dette til å bli lønnsommt, så jeg la til slutt på ca 10 kroner i tips bare for å være litt hyggelig :-)

GPS-track finnes på denne linken