3-dagersraid i vakre Telemark (18.06.2010)  5

Kvannfjølli (1,537m) 20.06.2010
Napuren (1,284m) 20.06.2010
På vei oppover Byrtedalen mot Kvannfjølli

Når jeg skriver juni forbinder jeg ofte denne måneden som en ”mellomsesong”. Altså er det verken vår eller sommer (les: snøfritt) i høyfjellet. Da passer det utmerket å jakte etter noen lavere knauser – kommunetoppraid i Telemark! Det ble meg og Frigg som dro av gårde med bilen fredags morgen. Været var helt OK og det skulle det være i to dager til.

18. juni:

Jøronnatten (1275) i Bø

Jeg klarte å motstå fristelsen ved å ta av til høyre fra hovedveien litt for tidlig (mot Sommarland i Bø!) og kjørte opp fra Kasin til Myklestulbrua. Presterte å parkere ved bommen nedenfor Listaul. Fant ut at jeg var på feil spor da jeg kom joggende opp dit… Sprang dermed ned til bilen, kjørte gjennom den åpne bommen ved Myklestulbrua og parkerte i veikrysset før Myklestul. Valgte å bruke fjellturene som trening til sommerens større fjellplaner, og småjogget delvis oppover stien til Jøronnatten. Over tregrensa traff jeg på en flokk med sauer, så det er spesielt viktig å ha hundene i bånd nå. Like før toppen kom det en kraftig haglbyge, men noe elektrisitet i lufta enset jeg ikke. Har litt dårlige minner fra en tur til Kvassryggen, da vi hørte elektriske summelyder og fikk oppreist hår etter en haglskur. Rakk akkurat toppen på 1 time, da hadde jeg gått i passe fort tempo. Nøt utsikten i le for den kraftige vinden. Jeg turte ikke å skrive meg inn i boka på toppen da det blåste kuling her oppe! Til slutt spankulerte vi ned til bilen igjen.

2t 30min
800 høydemeter
10 km

Den kraftige vinden veltet dette treet over veien ved Fjågesund

Knarren (748) i Nome

Kjørte til Tremyr via Fjågesund der jeg for øvrig ble fascinert over Ånås sitt bratte øststup. Like etter dette hadde et tre blåst over ende og over veien, klarte akkurat å smyge meg under dette. Parkerte i Beinbrotdalen langs Tremyrvegen (bompenger 40,-). Herfra jogget vi inn traktorveien til vi kom øst for toppen. Her bushet vi oss rett til topps, så ingen stier. Ble overrasket over at det faktisk var utsikt fra Knarren, riktig fin også!

1 time
150 høydemeter
3 km

Fagerliheii (912) i Kviteseid/Drangedal

Slet litt med å finne ut hvor jeg skulle parkere for denne toppen her. Hadde lest av tidligere rapporter at stien startet like vest for ”nesten-tunnelen”. Det viste seg at ”nesten-tunnellen” var en smal passasje med fjellvegger på begge sider av veien. Men jeg forstod ikke dette og parkerte i stedet ved Vassenden. Her gikk det en traktorvei østover langs bekken østover som etter hvert ble til en sti. Den var fint vardet oppover, og omsider svingte stien 180 grader mot venstre. Jeg klarte å miste stien etter dette og ble nødt til å finne veien på egenhånd. Dette innebærte blant annet noe spennende klyveklatring opp svaene ovenfor Svarttjønn, noe bikkja fikk bra høy puls av! Nå var det bare å følge sva og lyng opp til den store varden som ligger på 911 moh. Er usikker på om dette er toppen siden det i Økonomisk kartverk står at høyeste punkt ligger lenger nord på 912 moh. Stakk oppom denne også samt Punkt ved Fagerliheii, høyeste punkt i Drangedal som ligger like ved nordtoppen. På vei ned fulgte jeg den gode blåmerkede stien som sluttet like vest for ”nesten-tunnelen”. Så også et skilt som var godt gjemt i lyngen, det stod ”Fagerliheia” eller noe. Nå måtte jeg bare jogge kjedelige 1,5 km på asfalt tilbake til bilen. Da jeg skulle skaffe meg middag viste det seg at bensinstasjonen i Vrådal stengte kl. 20.00, og etter dette var Dalen eneste mulighet i ”nærheten”. Måtte ty til søndagens frokost (Real Turmat) til middag. Overnattet i bilen ved Røyningdalen. Dum som jeg var la jeg lommeboka på panseret etter å ha betalt bompenger (40,-). Denne mistet jeg, men en hyggelig kar fra Grimstad ringte neste dag og sa at den var funnet. Takk!!!

2t 45min
650 høydemeter
10 km

19. juni:

Langtur i Roan-området

Like før Sveinsheii med fin utsikt mot Roan tv. og Austheiene bak

Lørdag hadde jeg planlagt en tur til Sveinsheii, Førheinutane, Roan og Napuren senere på kvelden. Det viste seg at turen til de tre første toppene ble lenger og hardere enn forventet, så det holdt med dem. Parkerte på en parkeringsplass like før hytta i Røyningdalen. Herfra var det blåmerket sti til Roan (1191), og jeg fant ut at jeg ville avslutte turen med å gå ned denne stien. Spaserte inn til enden av veien, fortsatte på en sti, men var idiot og gikk til venstre da stien delte seg lenger oppe. Denne forsvant sakte men sikkert bort, og jeg måtte dermed bushe meg gjennom jungelen mot Kvæven i første omgang. Kilometerne gikk sakte i dette terrenget. Men det var fint her, spesielt synet av nordøstsvaet på Roan var et flott skue. Etter Kvæven vasset jeg over en del myrer, gjennom busk, kratt, stein og stokk, til slutt stod jeg på Sveinsheii (1141) som er kommunetoppen i Kviteseid. Hadde brukt en del tid og krefter inn hit, og jeg visste at jeg skulle gå et godt stykke til før jeg begynte på returen.

Utsikt nordvestover fra Roan mot bla. Skredvatn.

Etter en kjapp rast startet berg-og-dalbane ferden bort til Førheinutane (1049). Kom meg greit ned i Plagestaddalen og etter å ha trasket langt om lenge fant jeg en sti som gikk opp til Løefjødd ved Førheinutane. Så utrolig energi- og tidsbesparende det er å følge en sti! Humøret kom tilbake, og like før toppen tok jeg et hardt 6-minutters drag til varden. Nå så jeg hvor utrolig langt det var bort til Roan, skal jeg virkelig helt bort dit!? Før jeg begynte på returen spratt jeg nedom Førheinutane Sørøstskråning som er høyeste punkt i Nissedal. Passerte en saueflokk ned fra toppen som jeg verken hadde sett eller hørt på vei opp. Distansen mot Roan gikk raskere unna enn forventet. Men like før jeg kom dit merket jeg at jeg hadde for lite mat med. En XL-1 tablett gjorde derimot susen, og etter drøyt 7 timer på tur stod jeg på mektige Roan med hele 798 meter i primærfaktor! Enorm utsikt hadde toppen også. Skrev meg inn i boka før jeg ruslet ned den velmerkede stien ned til Røyningdalen og bilen. Spiste middag på Spiseriet i Dalen, der rånerne og fyllungdommen bemerket seg godt. Kan bare si at jeg ikke hadde passet inn i et slikt miljø. :-) Overnattet på en parkeringsplass ved Velebekkroi på veien mellom Valle og Dalen. Lyttet til Danmark-Kamerun på radio før jeg tok kvelden.

8t 30min
1770 høydemeter
30 km

20. juni:

Napuren (1284) i Fyresdal

Napuren sett fra øst langs rv. 45

Nå på søndag hadde jeg i utgangspunktet planlagt kommunetoppene i både Tokke og Vinje, men ambisjonene ble senket til å konsentrere seg om Fyresdal og Tokke. Siden jeg måtte spise frokosten etter turen på fredag hadde jeg tenkt til å handle litt mat i Dalen kvelden før. Det viste seg at ICA Nær stengte kl. 18.00, og på bensinstasjonene Statoil og Esso solgte de bare søtsaker. Frokosten i dag ble derfor en trepakning sjokoladeboller fra Statoil, ikke det beste man kan spise til dagens viktigste måltid…

Kom etter hvert i gang med turen. Fra parkeringsplassen fulgte jeg en sti med skilting mot ”Kuskar”. Denne fulgte jeg gjennom bjørkeskogen og opp langs elva (et par små klyvepunkter her som bikkja fikk bryne seg på) til Kuskardtjørnin. Valgte å gå ”rett på”, altså rett opp til skaret mellom Fjukoppnuten og Napuren, det gikk greit med litt enkel klyving. Selve toppen innfridde forventningene så absolutt! Hadde hørt mye fint om Napuren, og denne kan absolutt anbefales mht atkomst (sti og distanse) og utsikt. Brukte ca. 1 time til topps. Ned igjen fulgte rundet jeg mer mot vest før jeg gikk ned til vannene. Surfet meg over noen faste og fine snøfonner.

2 timer
450 høydemeter
7 km

Kvannfjølli (1537) i Tokke

Siste og høyeste toppen på Telemarksraidet var Kvannfjølli (Kvannefjellet), høyest i Setesdal Austhei (634 pf.) og høyest i Tokke kommune. Rånet meg oppover de smale veiene til Øvre Byrte. Herfra var det bompenger (40,-) opp Byrtedalen til Listøyl der jeg parkerte. Byrtedalen var idyllisk med blomstrende enger, flomstor elv og brekende sauer i det vakre forsommerværet. For første gang måtte det solkremflaska åpnes.

Tuslet over Hommeskaret der Byrte IL hadde lagt ut en bok til å skrive seg inn i. Nede på veien igjen jogget vi rolig langs veien og ut på stien oppover dalen. Det var bare å nyte de flotte og harmoniske omgivelsene. Vi er heldige som bor i Norge! Litt oppi dalen kom jeg til en sauebom som jeg ikke fikk åpnet, måtte derfor streve meg oppi ura ovenfor for å komme forbi med bikkja. Så var det bare å traske i vei et godt stykke, bekker som måtte passeres ble steingått enkelte snøfonner måtte jeg også over, men disse var stort sett av den faste sommersnøtypen. Litt før Brekka valgte jeg å forlate stien mot Tjørnbrotbu og gå rett mot toppen. Der oppe var det fantastisk utsikt i alle retninger! Vestover mot de vestre Setesdalsheier, nordover mot Hardangervidda, østover mot Midt-Telemark og sørover mot Fyresdalsheiene og resten av Austheiene.

Etter en matbit og skift til tørr t-skjorte måtte jeg med vemod legge på returen. Sklei på snøfonner nesten i ett rett mot Brekka. Her nede møtte vi på en liten reinsdyrsflokk som Frigg hadde veldig lyst til å løpe etter. Men det fikk hun ikke lov til så vi småjogget i stedet ned dalen og tilbake til bilen. På stien før Hommeskar så jeg et dødt lam med innvollene tytende ut av magen, midt i stien. Dette registrerte jeg ikke på framveien, lurer på hva som har skjedd… Sa i alle fall fra til en hyggelig fyr som kjente eieren. Tre fantastiske dager i Telemark nærmet seg slutten, nå ventet kun noen timers bilkjøring tilbake til sivilisasjonen. Takk for mange fine minner!