Raudsteinvarden og Langåsen i pent høstvær. (19.10.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Milebotten P-plass. (731m)
Endpoint Milebotten P-plass. (731m)
Ascents Raudsteinvarden (897m) 19.10.2022 16:24
Langåsen (897m) 19.10.2022 16:47
Langåsen Vest (892m) 19.10.2022 17:09
Visits of other PBEs Milebotten p-plass (731m) 19.10.2022 15:46

Litt møtevirksomhet og befaring i Kongsberg på en dag med pent vær. Møtet var heldigvis ferdig rett etter kl.14, så da bar det oppover i Numedalen. Valget falt på Raudsteinvarden, noe jeg burde rekke med dagslys på hele turen.

Etter parkering på Milebotten P-plass fulgte jeg sti hele veien opp til både Raudsteinvarden og Langåsen. Ganske imponert over meg selv, at jeg på den delen av turen ikke lenger var Mister Sti.

På returen derimot fant jeg en sti som gikk nedover og kanskje over til Fagerliåsen som jeg tenkte å besøke. Etter å ha kommet nedover et stykke fant jeg ut at det måtte være feil og forlot stien og peilet meg heller inn på skaret før stien går opp til Rausteinvarden. Mye tung myrtrasking, og Fagerliåsen var jeg ikke lenger motivert for.

Jeg rakk ned til bilen før mørket kom og var fornøyd med dagens tur.

En bauta med info om Trillemarka stod der jeg parkerte bilen.
Jeg vet ikke hva setra heter, men trammen var fin å benytte for inntak av en skolebolle i skumringen etter bestigning av Raudsteinvarden og Langåsen.
Toppen av Raudsteinvarden.
Utsikt mot Norefjell fra Raudsteinvarden.
Utsikt mot den karakteristiske "pyramiden" på toppen av Langåsen. Sett fra Raudsteinvarden.
Toppen av Langåsen.
Utsikt fra hyttetrammen hvor et skolebrød smakte fortreffelig, og utsikten til Bufjellnatten var pittoresk.
Fin holme i Bufjelltjønne.
Parkering på Milebotten p-plass.