Mølstervåg - Ryvarden fyr - Lyngholmen, og tilbake igjen (18.04.2022)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Landsåt (72m) 18.04.2022
Ramnefjellet (76m) 18.04.2022 08:03
Visits of other PBEs Flokehyttene (13m) 18.04.2022
Ryvarden (17m) 18.04.2022

Dagens tur gikk til et område litt nord for Haugesund, i Sveio. Jeg hadde lyst til å ta en tur til Ryvarden fyr. Det i seg selv er ikke allverdens til tur, men den kan kombineres med en tursti som går fra fyret og nordover til Lyngholmen.
Veien ut til fyret fra der man må sette fra seg bilen er 2 kilometer lang og en perfekt grusvei. Litt småkupert ut, men ikke noe problem for noen skulle jeg tro.
Ute ved fyret står også minnesmerket over de 16 omkomne i Sleipner-ulykken i 1999. Man kan også se skjæret båten kjørte inn i og sank ved.
Fra fyret går det merket sti mot Lyngholmen. Det var en utfordring å føkge stien og merkinga. Egentlig er ruta et godt bildet på livet forøvrig: steingrå og ulendt, med konstante opp- og nedturer, men hele tiden med en fantastisk utsikt rundt.
Nær Lyngholmen ble det grå underlaget mer svart, all den tid det viste seg at et større område var nedbrent. Ikke vet jeg om denne brannen var ønsket eller ikke. Det var nok ikke så lenge siden det brant, for lukta av gammelt bål kunne fortsatt kjennes.
Ved Lyngholmen fikk jeg stifte bekjentskap med Sitka-granen. Den ble introdusert i området for å gi skydd for vær og vind, men har en tendens til å bre seg mer enn ønsket. Det så ut som de hadde kontroll på den her.
Tilbake igjen fulgte jeg samme sti som jeg kom. Det gikk litt lettere nå, og det skyldes nok ikke bare at jeg nettopp hadde gått den motsatt vei. Jeg tror stien vil være enklere for folk om de går den sørover.
Tilbake ved fyret fikk jeg se noe jeg ikke hadde sett i det hele tatt på turen fram til nå, mennesker. Det er tydelig at Ryvarden fyr er et populært turmål for på de to kilometerne fra fyret og tilbake til bilen, tror jeg at jeg traff innpå 50 mennesker.