Kubåsfjellet fra Kongsmoen og Grøtesåa (16.10.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Aunet Grustak (19m)
Ascents Kubåsfjellet (590m) 16.10.2022
Visits of other PBEs Tåvikodden (15m) 16.10.2022

Kjørte etter Fv17 gjennom Høylandet sentrum og opp til Kongsmoen. Til høyre ved skilt
(Aunet 2,5) Like før Aunet gård til høyre etter veien mot Første Aunvatnet. Jeg parkerte ved et grustak, men det er mulig å kjøre helt til enden av Første Aunvatnet. Men det er en bom på veien, så jeg vet ikke om den kan stenges på kort varsel. Aunet Gård leier ut hytta Tåvikodden ved Første Aunvatnet. Denne hytta er et ypperlig utgangspunkt for bestigning av kommunetoppene i Høylandet og Nærøysund. Sola19 leide denne hytta på tur til Nonsfjellet (Høyeste topp i Høylandet. Den gangen var ikke veien langs Første Aunvatnet kjørbar pga ras, men nå er den kjørbar til enden. Stor p-plass på enden. Se www.aunet.no og rapporten til Sola19

Jeg gikk etter veien til enden av Første Aunvatnet og videre etter traktorvei til brua som går over Grøtesåa. Jeg gikk ikke over brua men tok til venstre og gikk bratt opp i skogen til over skoggrensa. Videre i flott og spennende snaufjell forbi Kubåstjønna (458) og videre opp til høyeste punkt på Kubåsfjellet. Fjellet ser ubestigelig ut fra framsiden, men den ruta jeg valgte er spennende. En liten varde på toppen og flott utsikt mot Innerfolda/Grytbogen og inn i fjellet mot Aunfjellet (824 moh) Samme rute tilbake. 3,5 km etter vei/traktorvei og 3 km i skog/fjell. Totalt t/r 13 kilometer.
Statistikk:

Spennende terreng mot Kubåsfjellet
Kubåstjønna (458 moh)
Varden på Kubåsfjellet. Aunfjellet (824 moh) i bakgrunnen
Gapahuk og båt ved Tåvikodden (utleiehytte)