Lyngkampen (15.10.2022)

Heievola Vest (957m) 15.10.2022 11:28
Lyngkampen (1,187m) 15.10.2022 11:28
Nordre Gråvola Vest (1,110m) 15.10.2022 11:28

Jeg har vært på Lyngkampen 2 ganger tidligere. I 2012 fra Eldådalen og i 2017 fra Goppollen. Nå var det gått nye 5 år, og det var på tide med en ny tur. Denne gangen skulle jeg imidlertid starte på høyeste punktet på Birkebeinerveien og ta turen på sykkel. Etter en drøy times kjøretur var jeg fremme ved start.

Været var ikke helt bra ved turstart, men jeg stolte på yr.no som lovet bra vær utover dagen
Det ble imidlertid en våt og sur start da det kom en snøbyge rett i mot
Men snøbygen passerte fort og bak uværet var det blå himmel
Det var ikke skiltet i stikryssene, men fra kartet så jeg at jeg skulle ta til høyre her
Da dukket en hvit Lyngkampen opp i det fjerne. Jeg satset på at sola og vinden ville ta knekket på snøen kjapt i dag
Og ganske riktig minsket det fort på snøen jo nærmere jeg kom Lyngkampen. Jeg skremte opp flere rypeflokker her oppe og de hadde alt fått på hvite vinterdrakter
Her gikk stien av opp mot toppen, Det ble en kort matpause her før jeg startet på motbakken
Tilbakeblikk på terrenget jeg har syklet hit, og med turstart i det fjerne
Oppe på toppen var det fortsatt litt snø, men det gikk greit å sykle likevel
Fra Lyngkampen og ned på Nordre Gråvola. Jeg tenkte at det hadde gått kjapt opp på Lyngkampen, og at jeg i stede for å ta samme vei tilbake, skulle ta en rundtur ned Eldådalen og med en avstikker opp på også Nordre Gråvola

Da blir det å komme tilbake til Lyngkampen om 5 nye år, men da før jeg prøve fra Øyersiden