Fløtterudsetra og «Sørvest for Fagerbuåsen». (12.10.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Vrågåvarden parkering. (608m)
Endpoint Vrågåvarden parkering. (604m)
Ascents Sørvest for Fagerbuåsen (787m) 12.10.2022 16:36
Visits of other PBEs Vrågåvarden låst bom (616m) 12.10.2022 16:03
Vrågåvarden parkering (616m) 12.10.2022 16:03

Dette skulle bli en revansje på Vrågåvarden, nå detronisert fra pf>100 til pf<100, som jeg besøkte i november 2020. «Sørvest for Fagerbuåsen» hadde nå overtatt som høyeste topp i området med pf=143m.

Etter jobb og befaring på Kongsberg og en kjøretur opp til Rollag i Numedalen startet jeg på grusvei fra «Vrågåvarden parkering» og gikk opp til den pittoreske Fløtterudsetra. Deretter gikk jeg bratt opp mot toppen gjennom et område med mange trevelt fra høsten 2021. Toppunktet var ikke noe spennende, så jeg hadde tenkt å legge turen om Fagerbuåsen også, men det var en del trevelt den veien også, så jeg fant i stedet et mer åpent område å gå nedover til Føtterudsetra, det var den fineste del av turen.

Fløtterudsetra.
På det bratteste oppover mot toppen var det mange trevelt etter stormen november 2021.
Toppunktet på «Sørvest for Fagerbuåsen» var like lite interessant som navnet skulle tilsi. Mange trevelt på toppen også. Jeg tror stavene mine er plassert på toppunktet.
Utsikt ned i Numedalen.
Parkerte på «Vrågåvarden parkering».