Fuglstadfjellet 873m og Nonsfjellet 927m Idealrute fra nord (23.08.2022)

Written by TJyssum (Tore Jyssum) GSM

Start point Fuglstad P (140m)
Endpoint Fuglstad P (134m)
Ascents Fuglstadfjellet (873m) 23.08.2022
Nonsfjellet (927m) 23.08.2022
Fra Terråk i Bindal kjører en inn Åbygdvegen rv7200 til Fuglstad. Fra der asfalten slutter kjører en videre på grusvei 1,2km til P ved start på rødmerket rute.

Det er gjerne bløtt men greit å gå langs merkingen opp forbi Skottheitjønna til tredobbel elvekryssing nedi søkket med Skavlåene.
Skavlåa krysses

Her er det gjerne heftig vannføring etter flere dagers regn. Vading kan være nødvendig, men steingåing er oftest mulig.
Vargbekken krysses

Det er greit videre oppover til kryssing av bekken i Vargdalen, og straks bratt opp flya.
Utsikt tilbake mot Bindalsfjorden

Her er det flott utsikt over Bindalsfjorden. Så blir det et slakere strekk opp mot Fuglstadfjellet. Sti er det knapt, men tråkk stedvis.
NB! Vardene og rødmerkingen holder en godværsdag, men er ikke bra nok til å finne ruta ned i tåke.

Fuglstadfjellet
Fra Fuglstadfjellet mot Nonsfjellet bør en planlegge ruta, da terrenget er svært kupert, særlig det første stykket ned Fuglstadfjellet mot vatn 757. Ikke gå sørover ryggen fra toppen, da havner en raskt på kanten av noen mindre stup. Beste rute går fra toppen, SØ til punkt 33W 3 86260 72 08870. Her kommer en ned til øverst i en grus-renne som går pent ned til vatn 757. Dette rundes i vestsiden og en følger et søkk opp over et lite pass, flatere S/SØ, Ø av høyde 797, i samme retning ned til vatn 709 som rundes i østenden. Videre vest av høgde 734, over kanten rett øst ned 85hm i vestsiden av lia over den vide botn med vatn 582 i bunnen.
Legg merke til at vedlagte GPS/GPX-rute både viser turfølgets rute utover mot Nonsfjellet, og returen.
Begge ruter er bra, men ruta utover går unødig lavt i botnen mot vatn 582.
Idealruta er returen!
Idealruta fortsetter i skaret sør av høgde 666 fram til østenden av vatn 643, med kryssing av utløpet ved flotte bergflater.
På svaene med "veggen/skarven" i sør

Her må en velge oppgangen forbi «veggen» eller snarere den lange «skarven» som blokkerer utsynet sør for oss. Flere oppganger er brukt, og kan være aktuelle ved gjenstående snøbakker, men i denne beskrivelsen følger vi råd om å omgå «veggen» i østkanten. Da går en opp lia mot SØ, krysser den vide bekken på svaene, følger dyretråkk over den vakre høgda 713 og ned til søkket bakom høgda ved vannpytten østafor.
Så er det bare å gå rett opp sør, gjennom et lite skar til en hører den liflige lyden av en liten foss.
Badekulp med foss - kartref. 33W 389220 7206160
Under fossen ligger det et vakkert badebasseng med flotte heller som leder ned til under vann, og god svømmedybde. Turen videre opp går nærmest rett sør, til høyre for en liten ravine, og videre til høyre for en markert knoll. Merkelig nok fines det noen små varder oppover ryggen. 500m før toppen passeres en bratt skåre i terrenget, hvis vår rute følges. Svaene opp toppyramiden er slette, så en må passe på hvis de ikke har tørket opp.
Nonsfjellet 927m. Heilhornet sees bak.

Retur anbefalt rute. 13t, 31km, 1900hm.