Familietur til Glasåsen - Lier (09.10.2022)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Rotuveien parkering (375m)
Endpoint Rotuveien parkering (375m)
Ascents Glasåsen (460m) 09.10.2022 12:49
Visits of other PBEs Rotuveien parkering (373m) 09.10.2022 12:01

Glasåsen er definitivt et av de aller flotteste utsiktspunktene i Lier, og ganske sikkert en av de mer besøkte turmålene i kommunen også. Det har blitt noen turer hit de siste 15 årene for vår del også, men denne gangen skulle vi prøve en ny rute opp.

Fra parkeringsplassen i Rotuveien fulgte vi nå stien som går litt opp i åssiden øst for travbanen. Her vandret vi etter hvert noe opp og ned, og gjennom stor og gammel granskog. Enkelte av granene var temmelig store og har stått her i mange år. Mot slutten kom vi så inn på den stien vi har gått på tidligere turer, og fulgte den opp og bort til det luftige utsiktspunktet på Glasåsen (460).

På returen gikk vi den for oss mer kjente ruta som går ned mot travbanen. For noen år siden var det mulig å gå ned på selve travbanen, men her var det nå sperret av nederst, og vi måtte ta en litt større sving rundt på vestsiden. Helt greit det, da man naturlig nok ikke vil ha folk gående på travbanen i tide og utide. Spesielt i utide ...

På vei mot Glasåsen. Vi er på stien like ovenfor gården Kraft, og altså på oversiden av det bratte partiet rett øst for travbanen.
Her går stien litt ned igjen, i den store granskogen nordøst for travbanen.
På vei oppover mot Glasåsen igjen, i partiet med flere store og gamle grantrær.
På Glasåsen (460), med utsikt nedover Lierdalen.
På Glasåsen (460), med utsikt over Lierdalen og over mot Finnemarka lengre bak.