Brennnatten og Gampegrønatten (08.10.2022)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Brennatten (1,213m) 08.10.2022 11:29
Gampegrønatten (1,208m) 08.10.2022 12:15

På tide å ta en ny topp fra lista over primærfaktor større enn 250 meter i Buskerud. Siden det var godt vær denne dagen fristet det mest med en tur til fjells. Valget falt på Brennatten i Nore og Uvdal.

Brennatten ligger i et lite, avgrenset fjellområde mellom Breiset i Åsbøsterdalen og Numedal. Området er ikke mer enn max 30 kvadratkilometer stort, men er et veldig fint område; småkupert med mange små topper og vann. Området er helt annerledes enn på vestsiden av Åsbøseterdalen, hvor terrenget er mer flatt og viddeaktig.

Turen startet fra en parkeringsplass ved Breidsetvatnet, og gikk først opp gjennom hyttebebyggelsen her nede. Deretter var det sti opp mot Dalstultjønne. Denne stien var noe kronglete og uveisom å gå på grunn av alle steinene, men den var i det minste tydelig og derfor vanskelig å miste.

Oppe ved Dalstultjønne endret terrenget seg noe. Jeg nærmet meg tregrensa, så vegetasjonen endret seg etter hvert som jeg steg i terrenget, og det var ikke lenge før jeg kunne legge de siste bjørkene bak meg.

Stien opp lia var fortsatt grei å følge, og nå kunne jeg også letter se veien foran meg, med Brennatten oppe mot nord. Stien gikk i pene slynger opp lia slik at den aldri virket veldig bratt og vanskelig å gå. Derimot var det litt problemer med is. Det hadde regnet en del den siste tiden og det rant bekker overalt i terrenget. Noe av dette vannet hadde funnet veien til bergene stien gikk over, og kombinert med litt nattefrost ble det til dels glatt å gå på stien der hvor den gikk over stein.

Jeg kom meg etter hvert opp til det vestre av Brennattjønnan. Mellom det vestre og østre tjernet kommer den sørlige ryggen fra Brennatten ned, og jeg kunne følge den opp til topps. Ifølge mitt kart skulle det ikke gå noen sti opp denne ryggen, men i terrenget var det en veldig fin sti å følge opp.
Det var snaut 100 høydemeter opp ryggen til jeg stod på toppen. Der oppe var det et flott rundskue til områdene rundt. Det var også en brutalt kald nordavind der oppe, så besøket ble ikke langvarig. Jeg ruslet ned igjen Brennattjønnan samme vei jeg kom, og kunne nyte et vindstille øyeblikk i skyggen av Brennatten.

Jeg hadde bare brukt en time til nå, så jeg tenkte jeg kunne ta med meg en topp til på denne turen. Valget falt på Gampegrønatten litt lenger sørøst i terrenget.
Jeg fant en sti som jeg kunne følge et godt stykke på veien, helt fram til Klovsteintjønne. Derfra virket det på kartet som jeg måtte finne veien videre selv. I virkeligheten fikk jeg nok en gang hjelp av stier som ikke stod på kartet. Så etter å ha slynget meg rundt noen høydedrag, og gått opp en liten li, befant jeg meg oppe på Gampegrønatten.

Utsikten herfra var noenlunde lik den på Brennatten, men siden jeg var helt øst i området nå, kunne jeg stirre rett med i Numedal, hvor Norefjorden lå langt der nede. I likhet med Brennatten var det en noe plagsom vind her på toppen, så det ble en rask retrett fra toppen. Og nå gikk turen tilbake til bilen. Først på kjente stier over til vestsiden av fjellområdet, deretter fant jeg en ny sti som jeg kunne følge ned til Åsbøseterdalen. Denne stien gikk litt sør for den stien jeg hadde fulgt opp, men nede i lia svingte den litt nordover og jeg endte opp med å komme ut på den stien jeg hadde fulgt tidligere på dagen, like ved Dalstultjønne. Derfra var det bare å følge samme sti tilbake til bilen.