Til Lavskar med teleskopstige (19.07.2022)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Ascents Norafjellet (959m) 19.07.2022
Bilde #1: Det var nydelig turvær denne dagen. Utsikt mot Norafjellet, Adelsfjellet, Middagsbarna, Store Trolltind, Soggefjellet og Nonshaugen fra bredden av elva Rauma. Til høyre i bildet sees Isterdalen med Bispen, Kongen og Dronninga. Til venstre i bildet sees Hornaksla og Lillehornet (det siste delvis skjult bak treet).

Jeg har to ganger tidligere forsøkt å komme meg opp på Store Trolltind via den bratte renna opp til Lavskar; første gangen var 1. juli 2021, og andre gangen var 25. mai 2022. Begge gangene måtte jeg gi tapt ved et isfall bare et lite stykke oppi renna. Første gangen [To Mt Store Trolltind Via Mt Norafjellet and Mt Trollklørn] kom jeg meg opp på Store Trolltind via Trollklørn i stedet. Andre gangen [Via Norafjellet til Lavskar-renna] gav jeg meg på det, men sa både til meg selv og til dem jeg fortalte om turen, at "neste gang tar jeg med meg stige".

Bilde #2: Ved Orabotn [440 m.o.h.], på vei opp nordvestryggen på Norafjellet.
Bilde #3: Utsikt mot Store og Lille Venjetind, fra nordøstryggen av Norafjellet.

Og som sagt, så gjort. Jeg kjøpte meg en teleskop-stige, som veier ca. 10 kg, og som er ca. 2,5 meter lang når den trekkes helt ut. Denne stroppet jeg fast på ryggsekken, kjørte inn til Åndalsnes, parkerte ved Trollstigen Resort, en campingplass på Soggemoen, og la i vei oppover. Turen oppover gikk greit, selv om den jo blir noe tyngre når man har 10 kg ekstra på ryggen, og man bruker opp energien en del fortere. Jeg stoppet på toppen av Norafjellet [959 m.o.h.], og fylte på med litt sjokolade og litt brus, før jeg fortsatte. Sist jeg var her, var det ett eneste stort teppe av snø like fra Norafjellet og opp på Adelsbreen. I dag lå det bare enkelte snøflekker igjen (bilde #4). Vanligvis har jeg pleid å hoppe over den lille elva i dumpa mellom Norafjellet og Adelsfjellet (etter først eventuelt å ha kastet ryggsekken over, hvis den er for tung). Denne dagen var jeg imidlertid redd for å slå teleskopstigen skeiv om jeg skulle kaste denne over, så jeg tok i stedet av meg på beina, og vasset over.

Bilde #4: Utsikt fra Norafjellet oppover mot Adelsbreen og Store Trolltind. Herfra kunne man se at det hadde smeltet unna veldig mye snø siden sist jeg var her.
Bilde #5: Lavskarrenna og Store Trolltind kommer nærmere. Fra denne vinkelen kunne det riktig nok se ut som om det var nok snø der, men...

Oppe ved Adelsbreen tok jeg Snowline-brodder på, og fortsatte opp til inngangen til Lavskar-renna. Når jeg kom dit opp, viste det seg imidlertid at det nesten ikke var snø igjen i nedre delen av Lavskar-renna, og i tillegg var det smeltet vekk veldig mye is mellom breen og fjellet. Jeg la meg på magen, og tittet over kanten, og da var avstanden mellom bre og fjell over 1 meter akkurat her. Det var et slags platå av snø og is nedi der, som det nok hadde gått an å stå på, men det var kanskje 3-4 meter ned dit, og om man så hadde klart å komme seg ned dit, så ville det være håpløst å skulle forsøke å ta seg opp den glattpolerte bunnen av Lavskar-renna; og enda mer håpløst enn tidligere ville det jo blitt å skulle forsøke å komme seg opp isfallet høyere oppe i renna, som fortsatt var der, det var bare ikke snø eller is nedenfor isfallet lenger. Litt slukøret snudde jeg og gikk ned igjen, men helt bortkastet var nå turen likevel ikke. Dels er det jo et visst treningsmoment i det å bære 10 ekstra kg helt opp dit, og dels bidrar jo turen til at jeg etterhvert får et brukbart kjennskap til dette fjellmassivet og til snø- og isforholdene der oppe.

Bilde #6: ...men fra en litt annen vinkel var det tydelig at det nå var altfor lite snø igjen i nedre delen av renna til at jeg skulle kunne ta meg opp der.
Bilde #7: Et nærbilde som viser enda bedre hvor lite snø det var igjen i nedre del av Lavskar-renna.