Semeltind og den notoriske "Kødden" i frynsete føre (24.09.2022)

Written by vern4l (Trygve Veslum)

Ascents Semeltinden (2,236m) 24.09.2022
Semeltinden Sørtoppen (2,178m) 24.09.2022
Sørøst for Sørtoppen på Semeltinden (2,130m) 24.09.2022

For film nedenfor, husk å velge høyest tilgjengelig oppløsning for best visning ved å trykke på tannhjulet. Evt trykk på overskriften som tar deg til Youtube for fullskjermsvisning.

Tradisjon tro ble denne luringen besteget på småfrynsete føre, med tåke som kom og gikk. Jotunheimen på noe av sitt grimmeste.
Brukte 30m-tau, der førstemann satte sikringer på vei opp og klipset seg ut på av disse på vei ned. Undertegnede kunne dermed som andremann kjøre quasi-led ved å klipse seg inn på disse sikringene. Vi hadde maks 1-2m tau igjen da toppvarden fikk sin hilsen.
Vanskelig å bedømme om det var best egnet med stegjern eller ikke på dette føret.
Følte oss nærmest heldige som ikke endte opp med inverterte knær (som de kaller det) ved nedstigning i lunefull nysnø.
Alt i alt en svært minnerik, variert og flott dag i høstfjellet. Utsynet mot toppartiet av Semeltind som reiste seg majestetisk opp fra tåkehavet da vi nærmet oss Urdadalsbandet kommer jeg sent til å glemme (altså det jeg forsøkte å fange på på bildet over).