Holmbukttinden (02.10.2022)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Indre Holmbukta (61m)
Ascents Holmbukttinden (1,666m) 02.10.2022

Det hadde vært lenge siden sist jeg hadde gått en fottur på Holmbukttinden og til tross for at jeg egentlig var ganske utslitt med en kropp som var fortsatt preget av post-Covid symptomer, var jeg alikevel veldig innstilt på å utnytte det fine høstværet. Martine var og gira og selv om hun var noe bekymret for at steinura kom til å bli ganske glatt og ekkelt i høyden (noe som jeg hadde opplevd med Kamila tidligere i uken) ble vi enige om å prøve oss på turen uansett. Ble en litt tidlig start fra byen, ca. 0730 ish og det var fin og skarp høstluft da vi begynte å gå litt før kl9 fra Indre Holmbukta. Noen hadde sovet i telt ikke så langt fra veien så vi ble møtt av en liten gjeng som spiste frokost mens vi gikk forbi. Det var en god sti helt opp til turkassen som lå på enden av moreneryggen og derfra måtte vi forsere en rute gjennom løs steinur. Vi gikk opp på venstre siden av elva i starten, fant en ok sti etter hvert, men vi opplevde den som noe glatt pga bakken var såpass hard og frosset sammen til tross for at det ikke var noe is på overflaten. Vi gikk etterhvert i selve elvebunnen, hoppet innimellom noen isdekte stein og endelig kom oss opp til et flatere parti på rundt 850moh. Vi tok en liten pause i sola før vi gikk videre og inn i skyggen igjen.
Da vi nærmet oss den smale renna mellom 1200-1300moh ble det som fryktet, glatt og rimdekte steinur. Vi gikk så pent som mulig og klarte å komme oss trygt opp i renna der det hadde vært litt sol tidligere som hadde smeltet bort rimlaget. Ble mindre ekkelt derfra og snart var vi oppe på snø og den lille breen som kommer ned på nordryggen på Holmbukttinden. Nå var det også dessverre noen kjipe skyer som hadde seilet inn og skjulte toppen, men motivasjonen var ganske høy og jeg hadde endelig begynt å føle meg i litt bedre form nå som vi hadde tatt på oss stegjern og kunne gå i en fin trapp som hadde blitt laget av en entusiastisk skigjeng noen dager før. Vi hadde faktisk gitt opp noen håp om å se sola på toppen, men vi fortsatte uansett. Ble en frisk og sur vind på ryggen, men da vi nærmet oss toppen så det ut som om sola prøvde godt å komme gjennom skydekke. Til vår store overraskelse klarnet det opp like før vi begynte å gå ned fra toppen, så turen ned ble noe forsinket mens vi tok mange bilder av den fine utsikten over Ullsfjorden. Det var verdt alle 4,5 timer vi brukte på å komme oss opp hit!
Turen ned var noe avslappet da vi så på utsikten og nøt varmen fra solen, noe som var manglende på turen opp. Det var en nydelig ettermiddag og nesten litt synd å måtte komme oss ned. Men føttene var egentlig ganske glad for å bytte fra stive alpinstøvler til joggesko da vi kom tilbake til bilen. Det var kult å kikke oppover mot fjellet fra parkeringsplassen!
Takk for en meget fin høsttur Martine!

Tilbrakte en stor del av turen opp i skyggen....
Løs stein i renna - vi håpet på at det ville vært snødekt her
Deilig å gå på hard snø :)
Sola ligger bak noen tynne tåkeskyer
Men tåka forsvant etter hvert!
Fabelaktig utsikt på tur ned
Ikke de største breen noensinne, men likevel imponerende
Martine ble dagens bildemotiv :)