70,72N; Norges nordligste kommunetopp! (23.09.2022)  4

Written by Stigun GSM

Start point Kjæsdalen p-plass (53m)
Endpoint Samme (53m)
Ascents Savzavárri (578m) 23.09.2022 15:50
Visits of other PBEs Kjæsdalen P-plass (54m) 23.09.2022 11:35
Etter gårdsdagens lange men flotte tur til Store Haldi stod vi i dag tidlig opp med sikte på kjøring til Sværholthalvøya og Kjæsdalen p-lomme med sikte på bestigning av Savzavarri; kommunetopp i Nordkapp kommune og Norges nordligst beliggende kommunetopp. Det ble en drøy kjøretur fra Alta over Sennalandet via Porsanger og Børselv til parkeringen i Kjæsdalen, gjennom særegent og vakkert landskap. Kraftig vind av kulings styrke fra sydlig kant særlig ut fjordene, men tildels sol og absolutt innholdsrik sightseeing underveis! Klart spakere vind da vi gjorde oss klar til tur i halvsol i Kjæsdalen.

I starten kryssing av Fauskeelva på halvprovisorisk plank lagt ut for firhjulinger som tydelig hadde kjørt i terrenget og deretter spissrotgang over våte myrpartier før mer lettgått i glissen bjørkeskog i retning Einerfjellets sørskråning hvor vi forsøkte å følge GPS-sporet til Solveig. Etterhvert småbratt opp Einerfjellet hvor vinden etter hvert begynte å friskne på, heldigvis bakfra. Vel oppe på Einerfjellet til dels lettgått og snart kunne vi se hva som senere viste seg å være dagens mål Savzavarri i det fjerne; det så langt ut!
Utsikt mot Kjæsdalen fra stigningene opp mot Einerfjellet
Savzavarri kan ses langt der framme.

Videre i vekslende steinete terreng, delvis polygonmark, men gjennomgående stort sett ikke så verst lettgått. Vi måtte en del ned, med enkel kryssing av bekk fra vann 442 moh i den nordvestlig løpende forlengelsen av Nordmannsviksdalen, før vi tok fatt på den siste steinuren nordøstover mot Savzavarri. Uren viste seg mindre tunggått enn vi hadde fryktet og etter en drøy innmarsj kunne vi innta det flate toppartiet med varden med hvit kvartsstein på toppen og Ottos helle-varde like ved. Frisk vind og temmelig kjølig, så påkledningen ble heretter. En knaus like syd for varden så ørlite høyere ut enn punktet hvor varden stod. Bra utsikt mot Magerøya med Kamøyvær/Honningsvåg i nord og Nordkinnhalvøya med bl.a. Kjøllefjord i nordøstlig retning.
Savzavarri, høyest i Nordkapp kommune
En vel fornøyd Knut Sverre på Norges nordligste kommunetopp!
Halvzoom mot Magerøya/Nordkapp
Otto sin varde. Nordkinnhalvøya i bakgrunnen

Ytterligere påkledning da vi etter et lengre opphold på toppen vendte nesen sørover igjen, nå mot vinden; heldigvis spaknet den utover kvelden.
Tilbakeblikk mot Savzavarri(midt i bildet)

Skumringen hadde for lengst kommet sigende da vi ankom Einerfjellet og hodelykter kom på. Flott syn med reinsflokk i silhuett ved toppen av Einerfjellet. Skikkelig mørkt da vi kom ned til Stormyra og bilen, med en lang kjøretur mot Tana Bru foran oss. Tusen takk til Knut Sverre for en ny tur i særegen Finnmarksnatur!

Finnmark

Written by morsor 05.10.2022 02:01

Basert på rapportene fra Alta og Nordkapp syns jeg Finnmark ser rimelig overkommelig ut med slakt lettgått terreng. Aldri vært lenger nord enn Tromsø før.

Sv: Finnmark

Written by Stigun 05.10.2022 20:13

Takk for kommentar Morten! Ja, de få kommunetoppene jeg har klart i Finnmark er enkle, men lange turer. Vil tro 2. halvdel av august/begynnelsen av september er optimale tidspunkt for fotturer til K-topper i Finnmark; da er verste insektsplagen over og dagene fortsatt ganske lange; skumringstiden så langt nord selv nå i slutten av september var merkbart mer langvarig enn lenger sørpå. Slutten av april/beg av mai trolig optimalt ift skibestigninger, som mange av disse toppene egner seg godt for. Turrapporter fra morsor i Finnmark i 2023?