Håkodalshøa-Raudhøa-Skjellbreihøa (02.10.2022)  6

Written by JørnSorthe (Jørn Sorthe) GSM

Start point Håkodalshytta (1,271m)
Endpoint Rasteplassen ved Krøsvatnet (837m)
Ascents Larshøa (1,400m) 02.10.2022 11:50
Håkodalshøa (1,732m) 02.10.2022 12:39
Raudhøa (1,517m) 02.10.2022 14:37
Skjellbreihøa (1,394m) 02.10.2022 15:34

Startet dagen med yr på hytta, med det skulle bli bedre utover dagen lovte meldingene. Ryddet oss ut av hytta etter frokost, og la i vei mot Håkodalshøa. Traff neste leietakere av hytta ved utløpet av Nedre Håkodalsvatnet, og slo av en prat med dem om rypefangsten osv. Gikk på Larshøa og videre til Håkodalshøa, hvor vi traff på rypene rett under toppen. Ca 100 ryper rundt toppen, men de lettet tidlig. På vei ned mot Krøsbotn kom vi på sporet av jerven, og fant også restene av et måltid han hadde koset seg med. Vi skilte lag nede i botn, Jonas jaktet rype tilbake til bilen mens jeg gikk på Raudhøa. Ca 30 ryper på toppen der også. Fikk lyst å ta med meg Skjellbreihøa også, så etter litt fram og tilbake tok jeg turen innom der til slutt. 10 ryper på toppen der. Så var det bare å komme seg inn på DNT stien og tilbake til veien i Torbudalen hvor Jonas ventet med bilen. Traff for øvrig på en dame fra Bergen på vei ned som gikk Norge på langs, hadde vært på tur siden juni sa hun. Hadde kommet fra Lesja dagen før, og skulle denne dagen gå til Raubergshytta

Traff på neste leietakere ved utløpet av Nedre Håkodalsvatnet
Toppen av Håkodalshøa
Jerven hadde hatt en herlig måltid nede i steinura øst for Håkodalshøa
Damen som gikk Norge på langs
Høst i fjellet og nydelige farger