Mefjellet - Olivintoppen - Stornyken. (02.10.2022)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Heggen (99m)
Ascents Mefjellet (1,099m) 02.10.2022 11:51
Olivintoppen (1,123m) 02.10.2022 13:24
Stornyken (965m) 02.10.2022 14:16
Visits of other PBEs Hjelmesætra (420m) 02.10.2022 10:44

- Valldal i høstfarger.

Brynhild og jeg tok en rundtur i Valldal denne fine oktobersøndagen. Vi parkerte på turparkeringa ved Heggen med tanke på å komme ned igjen stien fra Heggjesætra. Nye muligheter dukka opp underveis, så slik blei det ikke.

Gikk langs bygdevegen bort til Hjelma for å komme inn på veg, traktorveg og seinere sti til Hjelmesætra. Kunne kanskje funne en bra veg rett opp fra Heggen om vi hadde leita litt. Fin sti til sætra og videre opp på fjellet. Våt lyng øverst i skogen. Tok rett opp mot Mefjellet på et tidspunkt vi fant passende. Kom inn på litt varding og tråkk, uten at det blei sammenhengende. Kald vind på toppen, men le bak varden.
Tok i starten samme vei tilbake, før vi dro ned lia til Insteheia. Her fant vi etterhvert rødmerka sti mot Trollkyrkjebotn, en positiv overraskelse. Tok etterhvert strake vegen opp mot Olivintoppen der stien tar en bue inn i botnen. Blei litt forvirra av skiltinga. Meget spesiell topp med steinhytte under. Droppa Blåfjellet denne gang. Videre hadde det kanskje lønt seg å gå via Litlehesten og rett ned til skaret derifra. Vi var innom noe rødmerking den vegen vi gikk også, men vanskelig å holde ruta. Det blei litt kronglete ned mot Myrheivatnet før vi dro bort på stien i skaret. Fulgte herifra skilta rødmerking til Stornyken. Så ut som merkinga var linka sammen av ulike sauestier. Merkinga fortsatte nordover toppen og blei frista til å følge den. Stien førte oss fram på Hoelsvarden og videre på bratt og meget interessant sti ned ryggen til Hoel. Fulgte vegen tilbake til bilen. Fin rundtur.

GPS-sporet tok seg en tur nedom bygda. Distanse og høydemeter er korrigert manuellt