Hypotermi-tur til Høgegge og Tomashelleren (01.10.2022)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-plass Nørdre Herredalen (1,187m)
Characteristic Jogging
Ascents Høgegge (1,643m) 01.10.2022 13:41
Visits of other PBEs Tomashelleren (1,485m) 01.10.2022 14:08
Herredalen parkering (1,140m) 01.10.2022 15:23

For litt siden avtalte jeg og Fredrick at vi skulle ta en helg på vår hytte. I løpet av de 11 årene vi har kjent hverandre. har vi vært to ganger på hans hytte på Sjusjøen, så det var på tide at jeg viste ham Filefjell og Vang.

Kong vinter har for alvor inntatt høyfjellet.

Jeg avspaserte to timer fra jobb, og kom meg avgårde fra kontoret kl 14.20. Etter en ladestopp og handling av mat på Voss, kom jeg omsider frem til bommen ved Gudbrandslie kl 19.00. Her ventet Fredrick. Han hadde kjørt fra Lillehammer og hadde bare ventet 30 minutter. Det ble en kjekk kveld på hytten med pizza, TV og mimring.

Stistart Nørdre Herredalen

Lørdagen var vi klare for tur, men været var elendig. Regnet bøttet ned.I høyden lå det snø, det hadde vi sett under finværet dagen i forveien, så vi kledde oss for en kjølig opplevelse. Ull innerst og fullt regntøy.

Rufsete forhold på vei opp mot Høgegge.

Etter dagens forhold, tenkte jeg det kunne passe med en tur over Høgegge og Store Sendehornet via Tomashelleren. Vi fulgte veien gjennom Rysndalen og parkerte ved veiens ende i Nørdre Herredalen. Alltid litt tiltak å gå ut av bilen når regnet trommer på ruten og vinden røsker, men her gjelder det alltid å bare komme i gang uten å tenke.

På toppen av Høgegge

Vi fulgte DNT-stien mot Tomashelleren. Bratt og fint i starten. Holdt et jevnt og godt tempo. Ved 1300 moh møtte vi på snøen. Måtte stoppe opp en del ganger for å se etter T-ene. Kjent fenomen.

Snøen ble dypere jo høyere vi kom. Det pøsregnet, blåste til dels kraftig og tåken gjorde sikten svært begrenset. Det var ganske så ufyselig. I dag var det staheten som fikk oss fremover. Turer i slikt vær er uansett en ganske kul opplevelse. En blir robust av slikt og mestringsfølelsen blir større.

Langetjernet ved Tomashelleren

På et punkt tok vi av fra stien og fortsatte vår egen rute opp mot Høgegge. Fra 1500 moh og oppover var det ganske mye snø. Helt hvitt enkelte steder. Langs nordsiden av toppen gikk vi i le for vinden. Ganske behagelig. Navigerte mot toppunktet med GPS på mobilen i vanntett og gjennomsiktig plastpose.

Tomashelleren

Kom omsider opp på toppen av Høgegge. Her sluddet det og blåste hunder og katter. Farlig vær. Det ble med et par raske biler ved toppvarden før vi jogget ned igjen på nordsiden i retning stien mot Tomashelleren. Nedover her var det ganske behagelig å løpe. Slakt og fint uten av vi tråkket igjennom snøen. Vi kom omsider inn igjen på stien og her var det annerledes. Vi tråkket igjennom den tynne skaren hele tiden og fremdriften ble ganske dårlig. Fredrick var lei og synes det ble for langt til Store Sendehornet og tilbake samme rute i dette føret og været. Jeg er sta nok til å gjøre det, men fornuftig nok til å si meg enig med Fredrick. Vi hadde det jo ikke noe gøy der vi stampet av gårde i dette elendige været.

Et hederlig forsøk på å påføre oss selv litt hypotermi

Vi ble enig om å stikke ned til Tomashelleren og snu her. Her ligger to flotte hytter idyllisk til ved Langetjernet. “Idyll” var ikke ordet vi brukte der vi stod i slushen, våte til skinnet og frøs utenfor de låste hyttene. Hev i oss litt candy og satte fart oppover bakken og tilbake på stien mot bilen. En del gjennomslag på vei tilbake også, men vi hadde lite problemer med å følge vardene. Fant plutselig sporene våre igjen og da ble det enda lettere. Nede ved bilen fikk vi skiftet til tørre klær, og du verden så digg det var å sitte med tørre klær, sokker og sko og ta en slurk fra kaffekoppen på vei tilbake til hytten. En minnerik tur. Resten av kvelden ble brukt til film og skravling i hytten. Takk for turen Fredrick!