Jernberget-Ytste Ramnåhøa-Trolltinden og til Aursjøhytta (30.09.2022)  6

Written by JørnSorthe (Jørn Sorthe) GSM

Start point Kaffihaugen (1,061m)
Endpoint P-lommen ved Aursjøvegen (831m)
Ascents Ytste Ramnåhøa (1,464m) 30.09.2022 10:02
Trolltinden (1,601m) 30.09.2022 10:02
Jernberget (1,489m) 30.09.2022 12:05
Jernberget sørvest (1,438m) 30.09.2022 12:25

Våknet til en strålende morgen på Kaffihaugen, og speidet litt etter rein fra platten. Det var bare å få i seg frokost og komme seg i marsj. 45 min til Ytste bortre Ramnåløyfta, og rett opp der fant vi etterhvert en gammel dyregrav vi hadde sett i boka "Jakt og fangst i Nesset" kvelden før. Vi skilte lag her oppe, Jonas jaktet rype og jeg jaktet topper. Først opp på Jernberget og på utkikk etter et leger der, før det bar videre over en hump og til Ytste Ramnåhøa. Traff på Jonas igjen der og tok lunsj mens vi kikret etter rein. Så tilslutt min 6 stk ved Kjøtåvatnet, de levde livets glade og rolige dager der. Så var det bare å sette kursen mot Trolltinden, og finne ut veien videre. Endte med at vi gikk videre nordover, Jonas jaktet rype mens jeg måtte sjekke ut høyden på toppen rett øst for Trolltinden. Deretter rett ned i Stordalen, hvor det satt 2 store ørner ved nordenden av Stordalsvatnet. På vei ut dalen var vi innom alle hyttene langs vatnet. Først Vike-hytta og ei forfallen jaktbu, deretter Stordalshytta og Smedbua. Så innom Kaffihaugen og hente resten av utstyret, før vi la i marsj i tussmørket ut dalen med hodelykt. Jonas gikk rett til Aursjøhytta, mens jeg hentet bilen ved veien. Sliten og sulten ble det bare rot for min del mot slutten. Gikk meg inni noe store hamrer ned mot Stordalsåhølen, ramlet ned en skrent på slutten, rotet og desorientert etter elven, men til slutt fant jeg bilen og kom meg til Aursjøhytta. Skulle egentlig til Håkodalshytta denne kvelden, men etter 33 km og middag kl 2230 så var det like så greit å finne ei seng og sove i her. Blåste som f... fra sør gjorde det også!

Strålende morgen på Kaffihaugen
Gammel dyregrav i Ytste bortre Ramnåløyfta
Ferske spor av rein i Ytste bortre Ramnåløyfta
Endelig skutt rype på ryggen nord for Trolltind