Ny bestigning i sørveggen på Kvamshesten - Åtte år senere (29.09.2022)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Kvamshesten (1,209m) 29.09.2022

Nydelig værmld. så etter to lange dager med FHS jobb og tur på haugabreen og Via F i Loen, ble det tur til Kvamshesten med Njål Ødegaard og Even Melhus. Avreise fra Kringla kl 07.00 og turplanlegging i bilen. Njål kjørte i godt driv og vi var fremme på 1t50m.

Veggen så ganske tørr ut fra parkeringen, og vi landa på å prøve en tur på To seigmenn og ein dråpe vatn. La i vei på anmarsjen og når vi kom opp under "Skjorta" fikk vi øye på linjen jeg hadde baila på for 8 år siden med Kjetil Russness. Den så fortsatt veldig innbydene ut, og veldig mye tørre end mye annet i veggen. Her var det bare å hive seg rundt og la turen bli til underveis. Vi kløv opp til innsteget, jeg fikk trykt ut en solid råke og Njål la i vei oppover første lengde:
Resten av rapporten er gjesterapport fra Even

Åtte år senere - topo

1. lengde, grad 5, 55m:
Ett litt kjipt flytt fra bakken (noe gress her), og inn i dieder/rennesystemet. Herfra fast, fin og velsikret klatring med mye stemming. Stand i nisje/hylle i rennen med godt riss i venstreveggen. (står en gammel bailekile rett under stand).

Njål i gang med første taulengde, her er det litt gress men det blir bedre etterhvert.
8 år gammelt baileanker, litt rustent men fortsatt bombe. 10/10 would bail.

2. lengde, grad 6-, 30m:
Følg rennen/kaminen videre. Opp gjennom en bulk/fastklemt blokk med markant crux. Semihengende/trang standplass under ny kamin.

I gang med andre taulengde, her er det en stor blokk.

3. lengde, grad 6-, 40m:
Følg rennen videre opp til kaminen. Her står det enda et gammelt baileanker. Sett gode sikringer her, og klatre 4m usikret kamin/vegg opp mot høyre. Du får etterhvert sikret med tvilsom kam i lomme i høyreveggen, før du går siste flyttene opp kaminen og ut på venstreveggen. Her får du gode sikringer igjen. Følg diederet videre, med vedvarende klatring og en kort men grei kamin, før semihengende stand, med god list å stå på i høyreveggen. Store sikringer i standplass.

Standplass tredje taulengde, forbi forrige highpoint med god margin. På bildet sees to fjellnisser med "top rope tough guy"-attitude og tilhørende oppdrift.

4. lengde, grad 5+, 35m:
Følg diederet videre. Det ser bredt og vrient ut, men du får sikret i tre ulike riss og kan nyte veldig artig klatring med gode tak. Etter ca 10m svinger du ut til høyre via riss og over diederkanten, og opp på perfekt 1x1m hylle. Kanskje mulig å strekke 3. lengde hit for stand. Videre opp veggen og under et lite takoverheng. Rett opp nytt dieder til trang hylle 10m under svært takoverheng.

Njål på fjerde taulengde, dette er veldig bra saker! "Beste jammen jeg har satt med klær på" (Ødegård, 2022).

5. lengde, grad 6, 30m:
Ett par meter opp diederet mot taket. Sett gode sikringer før du gjør en travers på høyreveggen på gode håndtak og dårlige fottak. Rund over kanten og opp på sva med gode tak og sikringer. Kryss svaet bort til nytt stort dieder med gress og mose. Her begynner rutens eneste kjipe klatring. Klatre opp diedret, dette er ikke tungt, bare ekkelt med gresset. Sikre der du kan. En litt tvilsom blokk øverst i diedret. Opp til takoverheng. Her får du sikret med #4-kam. Gjør en travers til venstre under taket (fysisk crux), og bort til nytt riss/dieder og lettere flott klatring til liten hylle. Stand her.

Ett sjeldent tilfelle av vertikal bushwacking på femte taulengde.

6. lengde, grad 5, 58m:
Opp diederet via bredt riss. Når det slaker ut, over lett sva, eller via riss til høyre. Opp nytt bratt dieder med bredt riss. Godt sikret og klatrebart selv om det er vått i risset. Stand på god hylle med en grop.

7. lengde, grad, 40m:
Opp venstre i lite høyrevendt dieder til hylle med gress, deretter letteste vei opp svaet mot liten overlapp. Over denne i venstre kant til stand på hylle.

8. lengde, grad 3, 58m:
Videre opp slakere svaplater til terrenget legger seg ut og blir brutt av hyller.

Uttopping:
Videre oppover drag mot venstre til toppryggen.

Flott rute i store formasjoner med generelt fast og fint fjell! Mange spennende og varierte taulengder. Fjerde taulengde er på høyde med det beste i utlandet. Kun 7 meter kjip klatring, så vi melder klassikerpotensiale. Tipper ruta ikke er tørr før godt utpå sommeren pga snøsmelting. Vi hadde med én grå #4 og én blå #3, det gikk fint men sikkert kjekt med to blå #3.

Veldig god stemning på toppen, gutta feirer med og snus og setter fart mot Burger King Førde.