Fin høsttur til Grythaugen - høyest i Vardø kommune (24.09.2022)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Komaga P-plass (60m)
Endpoint Samme (60m)
Ascents Grythaugen (492m) 24.09.2022 15:25
Visits of other PBEs Komaga p-plass (60m) 24.09.2022 11:01
Vakthytte Komagvær JFF (93m) 24.09.2022 12:44
Varangerhalvøya nasjonalpark (100m) 24.09.2022 13:00

Vardø kommune

Kommunen grenser mot Vadsø i vest og Båtsfjord i nordvest. Innbyggertallet er på ca. 2000. De aller fleste bor i Vardø by. Kommunen dekker et areal på 600 km². Vardø by fikk bystatus allerede i 1789, og er senteret i kommunen. Byen er Finnmarks eldste fiskevær, og var sentrum for pomor-handelen med Russland på 1700- og 1800-tallet. Det mest kjente minnes-merket i kommunen er Vardøhus festing på Vardøya, anlagt allerede i middel-alderen (omkring 13-1400). Fjellet Domen er kjent for hekse-prosessene på 1600-tallet. Vardø er en viktig by i forsvars-sammenheng med Globus II-radaren.
Kommunevåpenet til Vardø er spesielt, og har vært i bruk siden 1890-årene, og fremstiller en sol, havet, båter og en torsk. 1787 er året da Vardø fikk kjøpstadsrettigheter. Den latinske inskripsjonen betyr " Byen Vardøs segl. Mørket skal vike for solen".

Høsttur til Grythaugen - K-toppen i Vardø

Grythaugen 492 moh med beskjeden PF på 83 m er høyest i Vardø kommune. Toppen ligger helt i utkanten av kommunen, vest for Vardø by og ganske nøyaktig der grensene for Båtsfjord, Vadsø og Vardø kommune møtes.
Etter gårsdagens tur til Savzavárri i Nordkapp kjørte vi tilbake til Børselv (1 time) og fortsatte østover over Børselvfjellet til Kunes og Adamsfjord før siste strekket over Ifjordfjellet til Tana bru, der vi ankom litt etter midnatt, og fikk sjekket inn til meget enkel overnatting. Etter frokost kjørte vi gjennom Vadsø på E75 mot Vardø forbi Skallelv og Kommagnes til Kvalnes der Kvalnes-vegen går av i NV retning til hyttefelter og grensen mot Varangerhalvøya nasjonalpark. Veistrekningen fra E75 til Komaga p-plass er på ca. 7 km. Utrolig dårlig vei med dype huller og kjørespor i utkanten av veien. Anstrengende og tidkrevende kjøretur der en bør ha bil med bra høy bakkeklaring!

Fint tilrettelagt parkering i Komagdalen der Varangerhalvøyens nasjonalpark begynner
Flott infoskilt om Varangerhalvøya nasjonalpark

Varangerhalvøya nasjonalpark begynner ved parkeringen, og en kommer rett inn i den ved turstart.

Varangerhalvøya nasjonalpark Parken ble opprettet i 2006 for å «bevare et stort i det vesentlige urørt naturområde, tilnærmet fritt for tekniske inngrep, som sikrer biologisk mangfold med økosystemer, arter og bestander. I dette inngår blant annet å bevare den mest arktisk pregete del av Fastlands-Norge med spesielle landformer og avsetninger etter istida, et plante- og dyreliv med østlige og arktiske innslag, et kjerneområde for fjellrev og unike samiske kulturminner». Nasjonalparken ligger i kommunene Båtsfjord, Nesseby, Vadsø og Vardø og dekker et område på 1804 km². Nasjonalparken er et viktig våtmarksområde for fugl og et viktig leveområde for fjellrev.
Dessuten finnes det samiske helligdommer som offerplasser, fangstanlegg for villrein med kilometerlange ledegjerder og steinringer.

Varangerhalvøyens nasjonalpark

Fra parkeringen går en ned en tretrapp og kommer inn på steinet grusvei som først går noen hundre meter mot SV før den dreier mot NV. Veien er meget godt egnet for sykkel, men el-sykkel er ikke tillatt i nasjonalparken.

Fra parkeringen mot veien inn i nasjonalparken
Merket for nasjonalparken. P-plassen i bakgrunnen
Nærbilde

Turstart kl 11. Flott vær og nydelig landskap innover veien vest for Kommagelva. Etter ca. 4 km dreier veien ned mot elven og fortsetter til Vakthytte Komagvær JFF der vi var fremme etter ca. 1t 45 min.

Nydelig landskap innover Kommagdalen
Oppe på høyden før veien svinger ned mot elven. Grythaugen helt i bakgrunnen mot venstre
Vi nærmer oss Vakthytten til Varanger jeger og fiskerforening

Vi traff en lokalkjent kar som hadde kjørt innover på firhjuling. Han forklarte oss den vanligste ruten til Grythaugen, og opplyste om at den gamle hytten til Vakthytten var ulåst (vet ikke om dette gjelder permanent). Etter en spisepause ved hyttens tok vi fast på neste etappe.

Stig klar for å fortsette turen til Grythaugen

Fra Vakthytten gikk vi vestover og oppover slik GPS-sporet viser. I dalen med alle småvannene kunne vi følge tydelige dyretråkk/stier mange steder.

Stig på vei innover dalen vest for Vakthytten
Nydelige områder med flotte høstfarger oppover dalen mot Grythaugen

Meget lettgått terreng frem til dalsøkket på 300 moh ca. 2 km øst for toppen. Herfra er det mer steinete terreng, men også lettgått partier som det flate området mellom 400 og 450 moh. Siste 50 hm til toppen og selve toppomrfådet består utelukkende av steinur.

Steinuren mot toppen fra dalsøkket 300 moh
Stor slette med lettgått terreng mellom 400 og 450 m. Grythaugen 492 er toppen lengst mot venstre

Oppe på toppen kl 1525, 4,5 time etter vi startet fra parkeringen. GPS ved varden 36W 389955 7801595 som stemmer godt med Kartverkets koordinater 35W 615644 780163 Fot bolt. Peakbook-koordinaten lå noen meter fra varden og oppdateres.

Varden på Grythaugen og Kartverkets bolt i forkant
Nedfelt trig-stang i steinuren på Grythaugen
Stig på Grythaugen 492 - høyest i Vardø kommune!
Godt innpakket knutsverre på Grythaugen! Foto: Stig

Til tross for det fine været var det iskald vind på toppen som ikke innbød til annet enn et kort opphold.

Uendelige vidder her oppe op Varanger halvøya!

Retur omtrent samme vei som vi gikk opp, bortsett fra at vi rundet noen små høyder og sparte non hm. Tilbake på parkeringen- uten bruk av hodelykter - litt før kl 20 etter en tur på 28 km, knappe 9 timer, hvorav ca. 1 time med pauser, og vel 800 hm. Tusen takk til Stig for nok en flott tur i vakre Finnmark!

Returen på den ekstremt hullete Kvalnesvegen tok sin tid, men det var lettere å se hullene i mørket!

Finnmark KT fylles opp

Written by Harex 01.10.2022 17:54

Så nå er det Finnmark-toppene som gjelder.:-) Flotte turrapoorter som vanlig. God tur videre

Sv: Finnmark KT fylles opp

Written by knutsverre 02.10.2022 21:44

Takk for hyggelig kommentar, Harald! Finnmark er et flott og spennende fylke å utforske! Vi brukte og hadde god nytte av ditt GPS-spor på turen vår til Store Halde!