Kryssgåing i Gulsetmarka og ny gapahuk (29.09.2022)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Rødgangskollen (238m) 29.09.2022
Tinnskollen (172m) 29.09.2022
Visits of other PBEs Arnes Plass (180m) 29.09.2022
Granåsen bua (98m) 29.09.2022
Gapahuken ved Salmakerdammen (83m) 29.09.2022
Toterbu Gapahuk (170m) 29.09.2022

Kryssgåing i Gulsetmarka

Kveldstur fra Stærvegen. Gikk over Tinnskollen og tok av opp mot Rødgangskollen. Ville teste ut en umerket sti jeg aldri har gått før. Denne går ut fra toppunktet på Rødgangskollen og følger ned oppe på kanten av det bratte henget ut mot Munkersdalen. Så flere fine bålplasser ute på berghyller ut mot den bratte dalsiden. Det ante meg på forhånd at denne stien passerte nær til «Arnes plass». Tok en liten rast her før jeg tok leia videre over hovedstien og fulgte den umerka snarveien ned i retning skytebanen.

«Salmakerhuken»

Hadde nettopp hørt om en en nyoppsatt gapahuk inne ved Salmakerdammen så ville sjekke ut denne. Aldri vært borte ved dammen før, og knapp nok hørt om den, så artig med nye oppdagelser. Dette var et virkelig flott sted. Møtte på han som hadde satt opp huken og hadde en hyggelig prat. Imponerende hvordan han hadde forbarmet seg over stedet og dammen, og tydeligvis jobbet iherdig fra i sommer med å få ryddet, bygget huk, og satt i stand dammen igjen etter mange års forfall. Demningen er kunstig anlagt med steinmur, og har lekket i mange år hvor utløpet er, så det har vært lite vann her. Fikk litt historie om stedet, og dammen, som flere av den eldre garde på Gulset ennå har minner i fra. Selve tilblivelsen av dammen går ennå lengere tilbake, hvor noen Salmakere dannet sitt eget ferieparadis her inne med flere skogshytter. Konene dyrket sine egne grønnsakshager i krinsen, og det ble satt ut ørret i dammen. Gapahuken ved dammen er åpen for alle. Byggherren var klar på at dette ikke skulle være noe privat sted, men fritt anvendes av de som ønsker. Ved er hugget opp og ligger klart til bruk. Jeg har lagt huken inn her på Peakbook, håper de som måtte komme etter tar godt vare på stedet. Etter praten ved huken gikk jeg opp på toppen opp mot det gamle steinbruddet for å se etter utsikt før jeg gikk hjemover igjen.