Savzavárri - Nordkapp. Norges nordligste kommunetopp (23.09.2022)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kjæsdalen P-plass (54m)
Endpoint Samme (54m)
Ascents Savzavárri (578m) 23.09.2022 16:00
Visits of other PBEs Kjæsdalen P-plass (54m) 23.09.2022 11:35

Nordkapp kommune i Finnmark grenser mot Måsøy i sørvest, mot Porsanger i sør og mot Lebesby i sørøst. Folketallet er på i underkant av 3000 hvorav ca. 2/3 bor i administrasjonsenteret Honningsvåg som fikk bystatus i 1996. Arealet er på 926 kvadratkilometer.

De viktigste næringsveiene er fiskeri og reiseliv med Nordkapp som den desidert viktigste destinasjonen.

Kommunevåpenet til Nordkapp er i gull og rødt med et trappesnitt som gjenspeiler profilen av Nordkapp-platået som reiser seg opp fra havet.

Savzavárri - det høyeste fjellet i Nordkapp kommune ligger ikke på Magerøya slik en kanskje kunne tro, men på Sværholthalvøya på østsiden av den store og brede Porsangerfjorden, helt i grensen mot nabokommunen Lebesby.

Savzavárri - høyest i Nordkapp og Norges nordligste kommunetopp

Etter overnatting i Alta og en tidlig frokost kjørte Stig og jeg nesten 30 mil til utgangspunktet for dagens tur. Ruten gikk over Sennaland, forbi Skaidi og Lakselv til Børselv der vi tok av mot venstre inn på vei 860 Østre Porsangerveien. Denne veien går nordover til Kjæsklubben før den svinger østover mot Veidnes. Veldig spesielt og flott landskap utover mot Sværholthalvøya. Etter ca. 4 timers kjøring var vi fremme ved Kjæsdalen P-plass. Lunch ved bilen før vi tok fatt på turen til dagens mål - Savzavárri.

Parkeringplass i Kjærsdalen for turen til Savzavárri. Einerfjellet 430 i bakgrunnen

Vi fulgte spor etter firhjulinger over myrområder nedover mot Fauskeelva som vi krysset på en mer eller mindre kollapset bro. Terrenget ble mer lettgått og fint etter hvert som vi vant høyde nord for Russelva der vi krøp gjennom et reingjerde. Litt etter støtte vi på en flokk med ca. 30 reinsdyr.

Lettgått og fint terreng oppover mot Einerfjellet 428

På turen inn fulgte vi stort sett sporet til Sola19 (Solveig Føreland) fra august 2016. Takk for dette, Solveig! Moderat stigning opp mot toppen av Einerfjellet før en må litt ned igjen i et dalsøkk. På turen inn gikk vi opp mot toppen på Reatkavárri 469 mens vi på tilbakeveien holdt oss litt lavere mot vest. Noen av toppene i dette området har egne navn, men fremstår mer som små høydedrag enn som fjell i dette bølgende landskapet.

Typisk landskap på vei inn mot Savzavárri
En enslig varde på flaten nord for Reatkavárri

Terrenget heller litt nedover mot bekken i Nordmannsvikdalen før de siste høydemetrene opp mot Savzavárri.

Mot Nordmannsvikdalen midt i bildet. Porsangerfjorden mot venstre
Savzavárri ligger oppe på den grå flaten i bakgrunnen

Steinete, men lettgått terreng frem til varden der vi var oppe litt før kl. 16 vel 4 timer fra start. Det beste ganske friskt oppe på toppen, men vi fant litt ly ved varden.

Stig ved varden på Savzavárri i Nordkapp

På toppen er det bygget en ca. 150 cm høy varde med en stor, hvit stein på toppen. GPS 35W 463767 7846808.
Noen få meter lenger nord står det noen steinheller på høykant.

Steinhellene. Porsangerfjorden og muligens Porsangneset ved Kåfjord eller Magerøya i bakgrunnen
Varden og steinhellene

Ca. 20 m lenger mot SV er det en bergnabb der det er marginalt høyere enn ved varden. Dette stedet tilsvarer et punkt på norgeskart.no (35W 473747 7846788) som antagelig representerer høyeste punkt.

Stig på bergnabben/høyeste punkt 20 m SV for varden på Savzavárri

Kartverkets (35W 473813 7846787 "høyeste topp") og Peakbooks (35W 473814 7846784) koordinater ligger ganske nær hverandre, ca. 60 m mot øst i forhold til varden. Ingen markering i dette området som virker lavere i forhold til varden. PB-koordinatene for toppen flyttes til bergnabben/punktet SV for varden.

Savzavárri 578 - kommunetoppen i Nordkapp besteget! Foto: Stig

Retur som beskrevet over. Det begynte å bli mørkt da vi nærmet oss toppen av Einerfjellet. Her dukket plutselig silhuettene av en reinsdyrflokk opp i himmelsynet! Flott å se! Hodelyktene måtte på siste stykket tilbake mot bilen. Tidkrevende å ta seg frem i myrområdene med hodelykt selv om vi hadde GPS-sporet å støtte oss til. Nede på parkeringen litt etter kl 20 etter en fin tur på ca. 24 km, 8t 38min, inkludert ca. 1t pauser og 865 hm i følge egen GPS. Tusen takk for nok en flott tur, Stig!

Grattis med

Written by Sola19 06.10.2022 07:59

flere fine turer til kommunetopper i Finnmark! Bra at gps sporet mitt kom til nytte og ikke minst at dere slapp å vase i tåka som jeg stort sett gjorde på denne turen.

Sv: Grattis med

Written by knutsverre 06.10.2022 18:13

Tusen takk for det Solveig! Det ble fire flotte turer i Finnmark for Stig og meg på denne runden, alle i bra vær men en god del vind. Jamen har du gjort en flott innsats med dine gode turrapporter og GPS spor, både i Finnmark og veldig mange andre steder rundt omkring i Norge!

Sreinhellene til Otto

Written by TERJES 01.10.2022 03:14

står fjellstøtt ser jeg. Kjempeflott rapport fra vakre Finnmark.

Sv: Steinhellene til Otto

Written by knutsverre 01.10.2022 20:09

Takk for hyggelig tilbakemelding, Terje! Joda, steinhellene som Otto og Inger Lise reiste i 2008 står like godt etter 14 år. Otto og IL har satt mange, varige spor etter seg på norske fjelltopper!

Sprekinger

Written by Kjell51 30.09.2022 20:36

Dere imponerer fortsatt, takk for flotte turbeskrivelser fra Alta og Nordkapp

Sv: Sprekinger

Written by knutsverre 01.10.2022 14:46

Takk for hyggelig kommentar, Kjell! Kjekt å kunne besøke og oppleve andre topper og områder enn de som står på listen over "Alle topper i Bergen"!

På hugget

Written by Osten 30.09.2022 18:07

Skal si dere to er på hugget nå. Imponerende aktivitet, Alta, Norkapp og neste dag på Knappen !!! Det bare å bøye seg i støvet for dette. Takk for fine turrapporter, håper jeg kan få bruke de en gang. Fortsatt skinne på armen, men den skal bort den 11.oktober. Lader dermed bare opp til neste år - 2023.

Sv: På hugget

Written by knutsverre 01.10.2022 14:44

Takk for hyggelig kommentar, Olav! Kjekt at du liker turrapportene mine. Jeg legger en del arbeid i dem, mest for min egen del. Synes det er interessant å sette inn turer og topper i en videre geografisk og kulturell sammenheng.