Middagsaksla (28.09.2022)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Ascents Middagsaksla (1,075m) 28.09.2022

Jeg hadde en avtale med Kamila om å gå en kveldstur på Hamperokken etter jobb. Gledet meg veldig til å se sola går ned fra toppen. Dette var ihvertfall Plan A. Til tross for varmt vær nede i dalen ble vi faktisk veldig overrasket over hvor mye overflaterim lå på steinene allerede fra ca. 850moh og oppover på den nordvendte rygg opp til Middagsaksla. Men det var stor forskjell på sol- og skyggesider, så det varierte fra helt tørt og fint til sleipt og kaldt bare på kort avstand. Litt før toppen av Middagsaksla måtte vi passer på å ikke skli på de glatte rimdekte steinene og dette var allerede et tydelig tegn på at føret kunne bli ganske tidskrevende på eggen opp til Hamperokken. Til slutt endte vi opp med å bruke sykt lang tid på å gå bare et lite stykke langs eggen pga det sleipe føret og etter å ha innsett at vi sannsynligvis ikke kom til å rekke solnedgang på toppen og ville bli nødt til å gå tilbake langs eggen i mørket (med hodelykt) bestemte vi oss for å droppe Plan A og se solnedgangen på tur ned fra Middagsaksla istedet. Og dette var ikke skuffende heller, for det ble en nydelig kveld med fine, fine farger både på bakken og i himmelen. Seinere i uken ble det rapportert om en ulykke på Hamperokken der en mann hadde falt, så det var kanskje ikke så dumt å ta den avgjørelsen vi tok denne kvelden...