Dag2 (29.09.2022)

Written by casa

Ascents Gjåvassnuten (361m) 29.09.2022
Hotleskornuten (740m) 29.09.2022
Månastølsnuten (806m) 29.09.2022
Søthei (863m) 29.09.2022

Overnattet på parkering ved Markosvatnet. Gikk først på traktorveg, videre på sti sporadisk merket med rød s.
Vanskelig å følge når vi krysset myrene, og tilslutt mistet vi stien og kom opp til start av Brommelandsskaret.
Gikk videre over 738 toppen, Hotleskor, kunne nå se toppvarden så det var bare å finne enkleste veg, litt opp og ned. Besøkte varden og toppunktet, kort pause, kald vind. Samme veg tilbake, igjen over Hotleskor, gikk bratt ned i skaret litt lengre inne. Videre greit opp til toppen. Tok returen rundt Augnastølvatnet. Fant ikke stien, og hadde
litt problem i bratthenget. Traktorveg til hovedveg, og videre til parkering langs denne.
Gjåvassnut, kjørte videre til parkering sv enden av Gjåvatnet. Satset på at morbr turbeskrivelse var riktig. Et lite stykke opp kom vi inn på tydelig sti, som tok oss til toppen. Sti var ikke nødlet/merket, men antagelig brukt av 2 og 4 beinte. Raskt opp og ned i ettermiddagssola.
Hovden, kjørte inn til Kvilldal kraftstasjon, men så ingen mulighet til å gå lengre inn i dalen og komme oss opp. Denne får vente til seinere og med start fra andre siden.
Kjørte tilbake mot Gullingen og parkerte ved Mosvannet for morgendagens tur.