Reitetinden (27.09.2022)

Ascents Reitetinden (1,262m) 27.09.2022 11:02
Visits of other PBEs Håkavika parkering (3m) 27.09.2022 11:02

Reitetinden

I 2020 prøvde jeg meg på denne toppen, men i rent overmot støttet jeg meg ikke til kart eller GPS og gikk på følelsen oppover. Ankom Søre Elveskardtinden og så jeg hadde kommet riv ruskende galt. Med bedre forarbeid kunne jeg sett at petter gikk denne ruta i 2012 og dermed visst ruta videre fra topp 1252.

Utsikt over Salangsfjorden til en solbadet Løksetind

Uansett – Tilbake til dagens tur. Det var slutten av september, og et strålende vær hadde rullet inn over Nord-Norge. Jeg hadde tatt meg en høstferie for første gang på en del år, og ønsket å utnytte den maksimalt. Hadde også lest meg opp på loggene til andre Peakbook-medlemmer som har vært på toppen. Startet som vanlig i Håkavika, og fulgte merking oppover mot Høgfjellet og den lokalt merkede «Reitetinden». Det ble et par misunnelige blikk over fjorden til Løksetinden som badet i sol på vei opp den skyggefylte dalen. Fulgte stien så godt jeg kunne opp til Isvatnan, og gikk som Otto og andre tindebestigere videre inn langs vannene.

Første syn av dagens mål ca. midt i bildet

Straks jeg nådde ryggen som strekker seg mot 1252, gikk jeg opp denne og mot et slakere parti i vestflanken på Reitetinden som jeg traverserte. Videre herfra ble det bare å sikte seg inn på mest overkommelig rute opp på toppeggen. Det ble noe knotete og løst opp her, men det gikk på en grei måte til slutt. Bygget en bitteliten varde bare for å markere punktet til nedturen igjen.

Toppryggen. Min variant førte med opp i laveste skar til venstre i bildet.
Fulgte flotte vegetasjonspartier oppover
Møysalen i det fjerne
En liten varde for å markere hvor jeg kom opp på eggen.

Langs eggen var det få vanskeligheter, det mest utfordrende var et bittelite beskyttet klyvepunkt ned mot et skar. Siste stykke til toppen hadde også en del fuktig lav, men det var helt uproblematisk. Siste biten til toppen ble gjennomført uten sekk. Flott å kunne ta på varden på dette fjellet som har hengt i bakhodet i over 2 år.

Melkevatnet og Sommarsetvatnet - Lengst bak Sagfjorden
Siste bit mot toppen
Tilbakeblikk ned eggen

Utsikten var upåklagelig, og det var utsikt fra Helldalsisen til Store Lenangstinden og alt mellom. De høyeste toppene i Sverige var dessverre skylagt, og Jiehkkevárri lå bak Hjertinden. Men ellers var det helt enkelt ingenting å klage på.

Spanstinden og fantastiske Rivtinden. De høyeste fjellene i Sverige har nesa i sky.
Mot Sniptinden og Hjerttinden til høyre for senter av bildet. Lengst til venstre mot horisonten Hamperokken. Fugledalsfjellet med snø i senter. Jiehkkivarri kommer dessverre bak Sniptinden.
Mot Isvatnat med Reitetindan i forgrunnen. Andørja og Andøya på samme siktlinje.
Stetinden mot horisonten i sentrum.
Breitinden, Keipen og Håja. Vindmøllene på Kvaløya skimtes så vidt.

På returen ble det mer eller mindre samme rute. Omgikk noe løsgods jeg hadde tatt meg gjennom på vei ned fra eggen. Var en stund inne på tanken å bestige Sørøstre Reitetinden, men jeg hadde en lang dag foran meg i morgen så jeg lot det være med tanken. Hit vil jeg uansett tilbake en gang i framtida. Flott og uberørt natur rundt Isvatnan.

Skyggen har inntatt Isvatnan

Videre ned til bilen begynte det å kveldes. Mye møll i bjørkeskogen også – Etter alt å dømme frostmålere som er sommerfuglvarianten av den forhatte «lauvmakken» de strever med i nord. Fascinerende var det nå uansett. Deilig å komme ned til bilen og kjøre hjemover i solnedgangen, ferdig med Salangen PF1000.

Start date 27.09.2022 11:02
End date 27.09.2022 17:15

For en tur

Written by Stigun 06.01.2023 17:59

det må ha vært! Kvasse bilder fra en tilsynelatende perfekt høstdag i en fantastisk del av kongeriket!

Sv: For en tur

Written by vemundmathiesen 10.01.2023 09:29

Ja, du snakker! Litt kjølige temperaturer betaler seg i klar luft. Når man treffer sånn på været finnes ingen bedre plass :)