Stemmeseggi og Erstadfjellet (02.01.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Askeland (240m)
Endpoint Samme (240m)
Ascents Stemmeseggi (573m) 02.01.2013 11:20
Erstadfjellet (466m) 02.01.2013 12:20
Visits of other PBEs Askeland parkering (240m) 02.01.2013 10:15

TÅKETUR PÅ OSTERØY

Brukbare værmeldinger for dagen. Kjørt til Votlo på Osterøy og opp Askelandsdalen til et hus som antagelig brukes av vannverket på Osterøy da Askelandsvatnet er drikkevannskilde. Fin parkeringsplass der (Askeland parkering). Start 1018. Fortsatte på bra vei på høyre side av elven til et oksefjøs. Forferdelig sølete område å gå gjennom. Kom etterhvert opp på en gammel traktorveg som fører opp til Askelandsvatnet. Herfra går det sti i begge retninger til Stemmeseggi i SØ og Erstadfjellet mot NV. Gikk først til

STEMMESEGGI
Her oppe på 350 moh var det 5-10cm snø, men ikke noe problem å gå på vanlige fjellstøvler. God sti som var lett synlig nesten helt til topps. Grått vær og tåke. Fulgte en liten fjellrygg øst for den prikkete stien på kartet. Antagelig en tørrere trasé enn lenger nede. Mistet stien et stykke før toppen og måtte gå i dypere snø opp på ryggen der den store og flotte toppvarden med turbok kom til syne. Oppe der etter ca. 1 time kl 1120. GPS 6708470 307804.

Markert sti nordover fra Stemmeseggi, muligens mot Hausberg.
Utsikt mot Stemmeseggi fra NV siden (oppstigningen mot Erstadfjellet)
Stemmeseggi 2. januar 2013

Fulgte til å begynne med en sti markert med pinner hvor det var spor etter andre turgåere, men da denne tok av nedover i sørlig retning (mot Hausberg?) trakk jeg tilbake til stien jeg kom opp langs. Tilbake ved Askelandsvatnet fortsatte jeg til

ERSTADFJELLET
Tydelig sti opp her også, men det var etterhvert blitt veldig vått i terrenget med en blanding av våt snø og rennende vann på stien. Passerte en merkelig steinkonstruksjon i form av stående, store steiner bundet sammen med jernbånd og en steinbenk litt ovenfor Askelandsvatnet. Litt opp og ned over noen hauger før jeg var opp på et avrundet topp-parti med et skilt og en gjennomvåt turbok kl 1220. GPS 6710186 306536.
Litt spesielt med denne toppen var en markering med fire store, stående steiner. Samme type steiner markerer og en sti nedover i vestlig retning som jeg ikke vet hvor gikk.

Utsikt mot Erstadfjellet fra sørsiden. Askelandsvatnet mot høyre
Steinkonstruksjonen ved stien mot Erstadfjellet
Erstadfjellet med stående steiner

Jeg valget samme vei tilbake. Det ble ikke noe av den lovete solen på turen, men jeg slapp da regnværet som begynte idet jeg var tilbake ved bilen.