Finfin høsttur! (27.09.2022)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Isfjellet (1,375m) 27.09.2022

Fant en ledig luke til denne på kundeturne i Troms.

Var en strålende høstdag i vente, så kjørte fra Skibotn og til den rette parkeringslomma med turskilt til Isfjellet!

Her står turskiltet til Isfjellet 13,7 km

Så da var det bare å følge stien da som var aldeles nydelig opp forbi gårdene og oppover Skardalen i høstskrud.

Ved starten
Fin sti og høstfarger de luxe oppover Skardalen
Ser tilbake mot startstedet

Etter gamma så ble stien litt mindre gått, men fortsatt mulig å følge den over myrene (tørre nå) takket være sporadisk rødmerking. Etterhvert gikk stien bratt og fint opp mot Bievlajavri (vatnet)

Stien går bratt til venstre for fossen. Bievlajavri ligger der oppe.

Her hadde de en fin bru over elvegjelet også.

Brua før Bievlajavri

Ved vatnet fikk jeg endelig sola som lyste fint der oppe så jeg, men som ikke kom seg ned i dalen før ved vatnet. Var overraskende fint å gå langs vatnet også - fortsatt med sporadisk rødmerking. Etter vatnet var det bare å skrå over elvene som var lett å hoppe tørrskodd over på denne tiden av året ihvertfall og sikte seg mot elva som ledet opp til skaret mellom hovedtoppen og topp 1358m. Her var det bare å følge rødmerkingen og stien som krysset elva et par ganger. Veldig enkelt å gå opp her også.

Stien gikk helt til skaret mellom toppene. Litt glatt ur kom på plass når skaret nærmet seg, så måtte være litt obs. Så var det bare å følge merkingen videre opp til hovedtoppen. Var ikke langt fra skaret, men noen skyer begynte å legge seg nedpå så ble litt bekymret for utsikten over Lyngsalpene jeg hadde gledet meg til. Den store varden dukket plutselig opp rett foran meg, så rakk bare å ta et par bilder før skyene omsluttet toppen igjen.

Blåste friskt der oppe, så ble ikke lenge. Brukte 4 timer opp og koste meg akkurat samme rute ned igjen - og brukte omtrent like lang tid ettersom jeg somlet litt ekstra med å ta bilder og en god matpause.

Overraskende fin tur på 27.4 km i følge skiltene. Alle høydemetrene måtte gjøres unna også - og var ikke snakk om en annen rute direkte over fjellet med all vinden der oppe. Da er det bedre å nyte god sti og høstfarger noen ekstra km.

Takk for fin rapport!

Written by knutsverre 01.10.2022 20:14

Jeg hadde gruet meg litt til denne toppen på bakgrunn av andre turrapporter. Men ut fra din rapport virker det som det bare er å glede seg til turen, i hvert fall i fint vær!

Sv: Takk for fin rapport!

Written by bigmob 04.10.2022 20:36

Hei

Ja, det er bare å kose seg på denne turen. Lettgått så lenge du følger dalen og den t-merkede ruta opp.

Hadde også tenkt dette var en slitetur, men bare å glede seg :-)